Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertailussa oppimisympäristöjen toiminnallisuus ja akustiikka

Myllynen, Tiina (2018)

 
Avaa tiedosto
Myllynen_Tiina.pdf (5.200Mt)
Lataukset: 


Myllynen, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097414
Tiivistelmä
Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma on ollut jo hetken käytössä ja uusia oppimisympäristöjä rakennetaan koko ajan ympäri Suomea. Tällä hetkellä opetussuunnitelmaa toteutetaan perinteisistä käytäväkouluista moderneihin monitoimitaloihin.

Opinnäytetyössä pyrittiin kyselyn avulla selvittämään, kuinka paljon oikeanlainen oppimisympäristö voi tukea oppimistapahtumaa. Lisäksi tavoitteena oli perehtyä siihen, mitä vaaditaan uuden perusopetuksen opetussuunnitelman mukaiselta oppimisympäristöltä. Työssä vertailtiin erilaisten tilaratkaisujen toiminnallisuutta ja huoneakustiikkaa opetussuunnitelman tuomien tarpeiden pohjalta. Tarkoituksena on löytää kolme toisistaan poikkeavaa oppimisympäristöä ja vertailla tilojen käyttäjiltä saatuja käytännön kokemuksia.

Työssä tutkittiin lyhyesti uutta opetussuunnitelmaa tilatarpeiden näkökulmasta sekä tutustuttiin opetustilojen tilasuunnitteluun ja huoneakustiikkaan liittyviin säännöksiin ja ohjeistuksiin. Lisäksi toteutettiin tilojen käyttäjille suunnattu kysely, jonka perusteella erilaisia tiloja ja akustiikkaratkaisuja vertailtiin.

Opinnäytetyössä havaittiin, että opettajat hieman vieroksuvat siirtymistä perinteisestä luokasta suoraan suureen ja avoimeen oppimisympäristöön, mutta ovat kuitenkin vastaanottavaisia hieman avoimemmille ratkaisuille. Puoliavoimessa oppimisympäristössä työskentelevät ovat taas avoimempia avoimemmallekin oppimisympäristölle ja avoimessa oppimisympäristössä työskentelevät pitävät avoimista tiloistaan hyvin paljon. Tutkimuksen perusteella todettiin, että opettajien tarpeet oppimisympäristön suunnittelussa tulisi huomioida jo varhaisessa vaiheessa, jotta tiloista tulisi kaikille mieluisat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste