Unity-yhteensopivan 3D-pelihahmon suunnittelu ja toteutus
Hänninen, Anssi (2018)
Hänninen, Anssi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158258
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä seurataan pelihahmon suunnittelua ja kehittämistä alusta alkaen. Työ tehtiin itsenäisesti, eikä sillä ollut toimeksiantajaa. Tavoitteena oli toteuttaa valmis, teksturoitu 3D-hahmo, joka voidaan viedä Unity-pelimoottoriin ja laittaa toimimaan vähällä vaivalla. Työn aikana pyrin myös tutustumaan hahmon suunnitteluun ja konseptien tuottamiseen, joka oli itselle aloitta-essa vielä uutta.
Hahmo toteutettiin käyttäen apuna Blender-, Unity- sekä GIMP-sovelluksia. Sovellukset valittiin, sillä ne olivat ilmaisia ja kokemusta sovelluksista löytyi jo valmiiksi.
Työssä siis lähdettiin liikkeelle suunnittelusta, jonka jälkeen hahmo luotiin 3D-malliksi. Sille luotiin tekstuuri ja suoritettiin tarvittavat toimenpiteet, jotta kokonaisuus saatiin toimimaan pelimoottoris-sa. Hahmo luotiin matalalla tarkkuudella, jotta sitä voitaisiin käyttää mahdollisimman monella alustalla.
Hahmo toteutettiin käyttäen apuna Blender-, Unity- sekä GIMP-sovelluksia. Sovellukset valittiin, sillä ne olivat ilmaisia ja kokemusta sovelluksista löytyi jo valmiiksi.
Työssä siis lähdettiin liikkeelle suunnittelusta, jonka jälkeen hahmo luotiin 3D-malliksi. Sille luotiin tekstuuri ja suoritettiin tarvittavat toimenpiteet, jotta kokonaisuus saatiin toimimaan pelimoottoris-sa. Hahmo luotiin matalalla tarkkuudella, jotta sitä voitaisiin käyttää mahdollisimman monella alustalla.