Moottorinohjausjärjestelmän asentaminen korkeaviritteiseen moottoriin
Väisänen, Niko (2018)
Väisänen, Niko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060713145
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja asennettiin Volvo 240 -henkilöajoneuvon korkeasti viritettyyn moottoriin ohjelmoitava moottorinohjausjärjestelmä. Työssä käsitellään suunnittelun ja asentamisen eri vaiheita ja ohjelmoitavan moottorinohjauksen säätämistä.
Työ aloitettiin valitsemalla Ecumaster-moottorinohjausjärjestelmä. Tämän jälkeen aloitettiin moottorinohjauksen johtosarjan suunnittelu, valmistus ja asennus. Johtosarjan ja moottorinohjausjärjestelmän asentamisen jälkeen tutkittiin ohjelmoitavan moottorinohjauksen säätömahdollisuuksia.
Moottorinohjausjärjestelmän säätäminen ja tehoanalyysi tapahtuivat Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) moottorilaboratoriossa tehonmittauspenkissä. Moottorilaboratorion mittaustuloksista tehtiin teoreettiset laskelmat, joita vertailtiin kokemusperäisiin taulukkoarvoihin. Tuloksista saatiin ohjelmoitavalla moottorinohjauksella saavutetut hyödyt ja parannettavat asiat. Tuloksista voidaan myös vertailla alkuperäisen moottorin ja korkeasti viritetyn moottorin eroavaisuuksia sekä tehon ja vääntömomentin kasvua eri moottorin kierroslukualueilla.
Työ aloitettiin valitsemalla Ecumaster-moottorinohjausjärjestelmä. Tämän jälkeen aloitettiin moottorinohjauksen johtosarjan suunnittelu, valmistus ja asennus. Johtosarjan ja moottorinohjausjärjestelmän asentamisen jälkeen tutkittiin ohjelmoitavan moottorinohjauksen säätömahdollisuuksia.
Moottorinohjausjärjestelmän säätäminen ja tehoanalyysi tapahtuivat Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) moottorilaboratoriossa tehonmittauspenkissä. Moottorilaboratorion mittaustuloksista tehtiin teoreettiset laskelmat, joita vertailtiin kokemusperäisiin taulukkoarvoihin. Tuloksista saatiin ohjelmoitavalla moottorinohjauksella saavutetut hyödyt ja parannettavat asiat. Tuloksista voidaan myös vertailla alkuperäisen moottorin ja korkeasti viritetyn moottorin eroavaisuuksia sekä tehon ja vääntömomentin kasvua eri moottorin kierroslukualueilla.