Teatteriharrastuksen vaikutus minuuteen : sosiaaliset- ja vuorovaikutustaidot
Saarela, Suvi (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saarela, Suvi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052310215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja kartoittaa, vaikuttaako teatteriharrastus sosiaalisiin taitoihin ja vuorovaikutuskäyttäytymiseen ja niiden myötä minuuden vahvistumiseen.. Tässä tutkimuk-sessa tulen havainnoimaan teatterilaisten vuorovaikutuskäytöstä ja teemahaastattelujen ja kirjallisten kyselyiden kautta kartoittamaan teatteriharrastuksen vaikutusta sosiaalisiin taitoihin ja vuorovaikutus-käyttäytymiseen sekä minuuteen.
Opinnäytetyö on laadittu kohdennetuntutkimuksen malliin, mutta sen tuloksia voidaan peilata osana teatteriin liitettäviä mielikuvia ja samaan aiheluokkaan kuuluvaa tutkimusaineistoa. Tutkimukseen osal-listui yhteensä seitsemän (7) Vihdin Teatterin (vuonna 2010 rekisterissä olevaa) jäsentä, jotka valittiin satunnaisotannalla 18–80-vuotiaiden jäsenten joukosta.
Tutkimusryhmästä viisi (5) henkilöä osallistui tutkimuksessa käytettyyn puolistrukturoituun haastatte-luun eli teemahaastatteluun, jossa kysyttiin haastateltavien kokemuksia omasta toiminnastaan ja sen muutoksista ennen ja jälkeen teatteriharrastuksen aloittamisen. Tutkimushaastattelut toteutettiin kevät-talvella (1.4–10.4.2010).
Kirjallinen kysely toteutettiin, sosiaalisen median viestimen Facebookin kautta, kevättalvella (1.4–10.4.2010) – tämä keino mahdollisti suoran viestinnän määritellyn ryhmän kesken. Vihdin Teatterilla on kyseisessä virtuaaliympäristössä oma ryhmänsä, voitiin tätä kautta tavoittaa mahdollisimman suuri otanta yhteisön jäseniä. Facebook yhteydenoton keinona, osoittautui kuitenkin melko heikoksi tavaksi saada tuloksia, ja vastauksia saatiin vain kahdelta, vaikka kysely oli lähetetty 16 jäsenelle.
Kvalitatiivisten tutkimustulosten, sekä haastattelun, että kirjallisen tutkimuksen tulosten arvioinnissa käytin teemoittelua ja laskemista – tällä tarkoitetaan tietyn vastaustyypin ilmenemistä usean kohderyh-män jäsenen vastauksissa ja tarkoitus on kartoittaa tiettyjen vastaustyyppien ilmenemistä verraten vastausten kokonaissuhteeseen.
Tutkimusaineiston analysoinnin ja purun pohjalta pyrittiin tuomaan esiin ajatuksia ja tuntemuksia teatte-riharrastuksen persoonaa tukevista ja sosiaalista minuutta voimaannuttavista piirteistä. Tutkimuksen tarkoituksena ei ole todentaa mitään uutta ilmiötä, vaan kartoittaa, ja jo tehtyjen tutkimuksien valossa vahvistaa, teatteriharrastuksen positiivisia mahdollisuuksia osana sosiaalistavahvistamista.
Opinnäytetyö on laadittu kohdennetuntutkimuksen malliin, mutta sen tuloksia voidaan peilata osana teatteriin liitettäviä mielikuvia ja samaan aiheluokkaan kuuluvaa tutkimusaineistoa. Tutkimukseen osal-listui yhteensä seitsemän (7) Vihdin Teatterin (vuonna 2010 rekisterissä olevaa) jäsentä, jotka valittiin satunnaisotannalla 18–80-vuotiaiden jäsenten joukosta.
Tutkimusryhmästä viisi (5) henkilöä osallistui tutkimuksessa käytettyyn puolistrukturoituun haastatte-luun eli teemahaastatteluun, jossa kysyttiin haastateltavien kokemuksia omasta toiminnastaan ja sen muutoksista ennen ja jälkeen teatteriharrastuksen aloittamisen. Tutkimushaastattelut toteutettiin kevät-talvella (1.4–10.4.2010).
Kirjallinen kysely toteutettiin, sosiaalisen median viestimen Facebookin kautta, kevättalvella (1.4–10.4.2010) – tämä keino mahdollisti suoran viestinnän määritellyn ryhmän kesken. Vihdin Teatterilla on kyseisessä virtuaaliympäristössä oma ryhmänsä, voitiin tätä kautta tavoittaa mahdollisimman suuri otanta yhteisön jäseniä. Facebook yhteydenoton keinona, osoittautui kuitenkin melko heikoksi tavaksi saada tuloksia, ja vastauksia saatiin vain kahdelta, vaikka kysely oli lähetetty 16 jäsenelle.
Kvalitatiivisten tutkimustulosten, sekä haastattelun, että kirjallisen tutkimuksen tulosten arvioinnissa käytin teemoittelua ja laskemista – tällä tarkoitetaan tietyn vastaustyypin ilmenemistä usean kohderyh-män jäsenen vastauksissa ja tarkoitus on kartoittaa tiettyjen vastaustyyppien ilmenemistä verraten vastausten kokonaissuhteeseen.
Tutkimusaineiston analysoinnin ja purun pohjalta pyrittiin tuomaan esiin ajatuksia ja tuntemuksia teatte-riharrastuksen persoonaa tukevista ja sosiaalista minuutta voimaannuttavista piirteistä. Tutkimuksen tarkoituksena ei ole todentaa mitään uutta ilmiötä, vaan kartoittaa, ja jo tehtyjen tutkimuksien valossa vahvistaa, teatteriharrastuksen positiivisia mahdollisuuksia osana sosiaalistavahvistamista.