Pekplattor inom småbarnspedagogiken : En kvalitativ studie om hur pekplattor används som ett pedagogiskt verktyg inom småbarnspedagogiken
Höglund, Janina; Juslenius, Linda (2018)
Höglund, Janina
Juslenius, Linda
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317109
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa digitaaliset taidot ja monilukutaidot ovat tärkeitä. Digitaaliset työvälineet ovat myös otettu mukaan varhaiskasvatukseen. Helsingin uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa nostetaan esiin monilukutaito, mediakasvatus ja digitaalisten työvälineiden tärkeys. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa korostetaan, miten tärkeää on, että henkilökunta opastaa ja tukee lapsia digitaalisten työvälineiden käytössä. Tämän työn tavoitteena on kartoittaa mikä on taulutietokoneiden käytön nykytilanne. Tutkimuskysymykset ovat: Miten taulutietokoneita käytetään tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa? ja Minkälaista osaamista vaaditaan henkilökunnalta, jotta taulutietokoneita voidaan käyttää pedagogisena työvälineenä? Työ on kvalitatiivinen tutkimus, jossa menetelmänä on käytetty haastattelua. Tulosten saamiseksi haastatteluiden vastauksista tehtiin sisältöanalyysi. Tämän työn lopputulos on, että taulutietokoneita käytetään monipuolisesti varhaiskasvatuksessa. Taulutietokoneiden käyttö varhaiskasvatuksessa on hyvä lisä varhaiskasvatuksen toimintaan, mutta henkilökunta tarvitsee tukea ja opastusta, jotta taulutietoneita voitaisiin käyttää pedagogisena työvälineenä. Huoli digitaalisten työvälineiden käytöstä herää, kun henkilökunnalla ei ole tarpeeksi osaamista. Hyvän digitaalisen oppimisympäristön saavuttamiseksi, olisi hyvä järjestää henkilökunnalle kursseja, jotta henkilökunta löytäisi pedagogisen ja itsevarman tavan käyttää digitaalisia työvälineitä. Tämä työ on Barnavårdsföreningen i Finland r.f. ja Stiftelsen Sedmigradskyn tilaustyö.