Liikunnan hyödyntäminen varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueilla : Liikun, opin ja iloitsen –kansio
Lassila, Eveliina; Heikkinen, Anne; Kulha, Meeri (2018)
Lassila, Eveliina
Heikkinen, Anne
Kulha, Meeri
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317990
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Oulussa sijaitsevan päiväkodin 3-5 –vuotiaiden ryhmille Liikun, opin ja iloitsen –kansio. Kansiolla tarjotaan ideoita siihen, kuinka liikuntaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda päiväkodin työntekijöille työväline, jonka avulla oppimisen alueiden käsittely monipuolistuu liikuntaa hyödyntämällä. Tavoitteena oli myös tätä kautta lisätä päiväkodin 3-5 –vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta päiväkotipäivän aikana.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan liikuntaa varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueita. Näissä osioissa käsitellään tarkemmin liikkumista ja liikuntaa, varhaiskasvatuksen liikuntapedagogiikkaa, liikunnan merkitystä lapsen kehitykselle, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia, 3-5 –vuotiaiden liikunnallisia kykyjä ja valmiuksia sekä oppimisen alueiden sisältöjä. Opinnäytetyössä kuvataan tuotekehittelyprosessi kokonaisuudessaan suunnittelusta toteutukseen ja arviointiin. Tuotteena syntynyttä kansiota arvioitiin tuotekehittelyprosessin eri vaiheissa, ja sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Lisäksi toimeksiantaja testasi kansion toimivuutta käytännössä.
Liikun, opin ja iloitsen –kansio oli toimeksiantajan näkökulmasta käyttökelpoinen, helppolukuinen ja visuaalisesti miellyttävä. Kansio oli toimeksiantajan mukaan myös hyvin jäsennelty ja sen sisältö oli varhaiskasvatussuunnitelman mukainen. Kansio toi toimeksiantajalle uusia ideoita ja lisää varmuutta liikunnan hyödyntämiseen osana päiväkodin toimintaa. Valmis tuote siirtyi toimeksiantajalle, jonka he ottivat käyttöön ja osaksi päiväkodin toimintaa.
Kansio on hyödyllinen toimeksiantajan ja lasten lisäksi myös päiväkodissa työskenteleville sijaisille ja opiskelijoille. Jatkotutkimusaiheena esitetään päiväkodin 3-5 –vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden, ja oppimisen alueiden käsittelyn muutosta pitkällä aikavälillä Liikun, opin ja iloitsen –kansion käyttöönoton myötä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan liikuntaa varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueita. Näissä osioissa käsitellään tarkemmin liikkumista ja liikuntaa, varhaiskasvatuksen liikuntapedagogiikkaa, liikunnan merkitystä lapsen kehitykselle, varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksia, 3-5 –vuotiaiden liikunnallisia kykyjä ja valmiuksia sekä oppimisen alueiden sisältöjä. Opinnäytetyössä kuvataan tuotekehittelyprosessi kokonaisuudessaan suunnittelusta toteutukseen ja arviointiin. Tuotteena syntynyttä kansiota arvioitiin tuotekehittelyprosessin eri vaiheissa, ja sitä muokattiin saadun palautteen perusteella. Lisäksi toimeksiantaja testasi kansion toimivuutta käytännössä.
Liikun, opin ja iloitsen –kansio oli toimeksiantajan näkökulmasta käyttökelpoinen, helppolukuinen ja visuaalisesti miellyttävä. Kansio oli toimeksiantajan mukaan myös hyvin jäsennelty ja sen sisältö oli varhaiskasvatussuunnitelman mukainen. Kansio toi toimeksiantajalle uusia ideoita ja lisää varmuutta liikunnan hyödyntämiseen osana päiväkodin toimintaa. Valmis tuote siirtyi toimeksiantajalle, jonka he ottivat käyttöön ja osaksi päiväkodin toimintaa.
Kansio on hyödyllinen toimeksiantajan ja lasten lisäksi myös päiväkodissa työskenteleville sijaisille ja opiskelijoille. Jatkotutkimusaiheena esitetään päiväkodin 3-5 –vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden, ja oppimisen alueiden käsittelyn muutosta pitkällä aikavälillä Liikun, opin ja iloitsen –kansion käyttöönoton myötä.