Elokuvateatteri Studion ja Oulun Elokuvakeskus ry:n markkinointi ja sisällöntuotanto
Tervonen, Mikko (2018)
Tervonen, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918957
Tiivistelmä
Idean opinnäytetyön aiheeksi sain harjoittelusta, jonka suoritin Oulun elokuvakeskus ry:ssä, 29.1 – 24.6.2018. Vastuullani oli harjoittelu aikanani Oulun elokuvakeskus ry:n ylläpitämän elokuvateatteri Studion Facebook-sivun päivitys. Facebook-sivun kautta oli tarkoitus saada ihmisiä enemmän tietoiseksi elokuvateatteri Studiosta ja Oulun Elokuvakeskuksesta. Tuotin myös uudenlaista sisältöä kyseiselle alustalle kuvien ja videoiden kautta.
Opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalisen median teoriaa, kuten myös markkinointianalyysin ja markkinointisuunnitelman merkitystä sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Myös tuotetun sisällön, siis kuvien ja videoiden sisältö ja toteutustapa selviää opinnäytetyöstä. Sosiaalisen median alustoista käsitellään opinnäytetyössä vain Facebook, koska se toimi ainoana julkaisualustana.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, kuinka uudenlainen tuotettu sisältö ja vuosi ennen harjoittelua tehty sisältö saavuttivat ihmisiä. Ihmisten osallistuminen varsinkin uusiin julkaisuihin, joissa oli kysymys teksti, osoittautui hyväksi tavaksi aktivoida seuraajia osallistumaan keskusteluun. Myös kehitettävää jäi: esimerkiksi sosiaalisen median alusta Snapchatin käyttämistä olisi hyvä harkita tulevaisuudessa ja myös maksullisen markkinoinnin kokeilu Facebookissa olisi edullinen ja hyvä tapa saada ihmisiä tietoiseksi elokuvateatteri Studion olemasta olosta.
Opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalisen median teoriaa, kuten myös markkinointianalyysin ja markkinointisuunnitelman merkitystä sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Myös tuotetun sisällön, siis kuvien ja videoiden sisältö ja toteutustapa selviää opinnäytetyöstä. Sosiaalisen median alustoista käsitellään opinnäytetyössä vain Facebook, koska se toimi ainoana julkaisualustana.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, kuinka uudenlainen tuotettu sisältö ja vuosi ennen harjoittelua tehty sisältö saavuttivat ihmisiä. Ihmisten osallistuminen varsinkin uusiin julkaisuihin, joissa oli kysymys teksti, osoittautui hyväksi tavaksi aktivoida seuraajia osallistumaan keskusteluun. Myös kehitettävää jäi: esimerkiksi sosiaalisen median alusta Snapchatin käyttämistä olisi hyvä harkita tulevaisuudessa ja myös maksullisen markkinoinnin kokeilu Facebookissa olisi edullinen ja hyvä tapa saada ihmisiä tietoiseksi elokuvateatteri Studion olemasta olosta.