Verkkokaupan toiminnan ja markkinoinnin uudelleensuunnittelu
Niemonen, Aleksi; Möttönen, Miika (2019)
Niemonen, Aleksi
Möttönen, Miika
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903132710
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee MyBeta.fi -verkkokaupan toiminnan sekä markkinoinnin uudelleensuunnittelua. Työ pyrkii tarjoamaan vastauksia verkkokaupan liiketoiminnassa kohdattuihin ongelmakohtiin ja tuloksia pyritään hyödyntämään osaksi liiketoimintaa opinnäytetyön valmistuttua. Opinnäytetyön tekninen osa-alue käsittelee ohjelmiston vaatimusmäärittelyä, rakenne- ja ulkoasumuutoksia sekä teknisiä muutoksia. Verkkokaupan markkinoinnin uudelleensuunnittelu on puolestaan pohjustettu teoriaosuudella markkinoinnin 4P:n -mallista, ostopäätösprosessista sekä digitaalisesta markkinointiviestinnästä. Markkinoinnin suunnitteluprosessin teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyössä on esitetty teoreettisia näkemyksiä koskien kohdeyrityksen mainonnan keinoja, mahdollista budjetointia ja seurantaa suunnitelluille markkinointikeskeisille muutoksille. Markkinointiosion lopussa kohdeyritykselle on esitetty digitaalista markkinointiviestintää koskeva vuosikello, joka sisältää vuosineljänneskohtaisia toimenpiteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu käyttäen kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen: mitä edellytetään verkkosivujen hyvältä käytettävyydeltä? Kirjallisuuskatsaus on toteutettu analysoiden aiheen kannalta relevantteja hakutuloksia, jotka on haettu opinnäytetyössä mainittujen kolmen eri tietokannan välityksellä. Lopuksi kirjallisuuskatsauksen löydöksiä ja tuloksia on analysoitu osaksi opinnäytetyön toimenpidesuunnitelmaa.
Opinnäytetyön teknisessä osa-alueessa hyödynnetty teoria sisältää erinäisiä toteutuksen kannalta keskeisiä Internet-lähteitä, joista voidaan mainita muun muassa MyCashFlow-dokumentaatio sekä
W3Schools-verkkosivusto. Markkinoinnin osa-alueen keskeinen teoria puolestaan kattaa muun muassa Kotlerin merkkiteoksia, Ropen teoksen ”Nykyaikainen markkinointi” sekä tuoreemman Kanasen teoksen ”Digimarkkinointi” ja muita erinäisiä markkinoinnin kannalta oleellisia teorioita.
Opinnäytetyöllä saatiin vastauksia käsiteltyihin tutkimusongelmiin ja lisäksi erilaisia menetelmiä hyvän verkkosivun luomiseen yleisemmällä tasolla. Käytettävien resurssien johdosta opinnäytetyön
lopulla on kuitenkin myös osio kehitysehdotuksille, jotta opinnäytetyöprosessissa esiintyneisiin jatkokysymyksiin voidaan tulevaisuudessa etsiä vastauksia. Subject of thesis is “Redesign of Functionality and Marketing for an Online Store”. Thesis’ online store is called MyBeta.fi. The thesis aims at giving answers for the problems that were faced in an on-going online store business. Technical part of the thesis is about setting specific goals for the technical changes, dealing with a structure and overall website layout and providing progression for technical changes in general. Marketing planning of the thesis for MyBeta.fi is primed with the theory about the marketing mix, the purchase decision process and digital marketing communications. Afterwards there are sections including theory about the used methods of advertising, budgeting and surveillance for marketing related changes. At the end of marketing planning, the company is given an action plan in regards digital marketing communications with suggested actions for each quarter.
This thesis’ research section is executed using a literature review. The literature review aims at providing a solution for the following research question: what is required for having good usability on a website? The literature review is executed using various of relevant sources that were searched using the later mentioned databases. At the end of research section all the literature review’s results and findings are analyzed to provide helpful information for the thesis’ action plan.
Technical part of the thesis is mainly built using theory from the essential online sources such as MyCashFlow API’s documentation and W3School’s website. Theory for the marketing partition includes Kotler’s literature, Rope’s book “Nykyaikainen markkinointi”, Kananen’s book “Digimarkkinointi” and wide variety of other marketing theories.
The thesis work successfully provided answers for the processed research problems and gave a good general insight in how to make a better online store while basing the statements on proven studies. Due to the lack of resources, a paragraph providing further topics of improvement is also included at the end of the thesis.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu käyttäen kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen: mitä edellytetään verkkosivujen hyvältä käytettävyydeltä? Kirjallisuuskatsaus on toteutettu analysoiden aiheen kannalta relevantteja hakutuloksia, jotka on haettu opinnäytetyössä mainittujen kolmen eri tietokannan välityksellä. Lopuksi kirjallisuuskatsauksen löydöksiä ja tuloksia on analysoitu osaksi opinnäytetyön toimenpidesuunnitelmaa.
Opinnäytetyön teknisessä osa-alueessa hyödynnetty teoria sisältää erinäisiä toteutuksen kannalta keskeisiä Internet-lähteitä, joista voidaan mainita muun muassa MyCashFlow-dokumentaatio sekä
W3Schools-verkkosivusto. Markkinoinnin osa-alueen keskeinen teoria puolestaan kattaa muun muassa Kotlerin merkkiteoksia, Ropen teoksen ”Nykyaikainen markkinointi” sekä tuoreemman Kanasen teoksen ”Digimarkkinointi” ja muita erinäisiä markkinoinnin kannalta oleellisia teorioita.
Opinnäytetyöllä saatiin vastauksia käsiteltyihin tutkimusongelmiin ja lisäksi erilaisia menetelmiä hyvän verkkosivun luomiseen yleisemmällä tasolla. Käytettävien resurssien johdosta opinnäytetyön
lopulla on kuitenkin myös osio kehitysehdotuksille, jotta opinnäytetyöprosessissa esiintyneisiin jatkokysymyksiin voidaan tulevaisuudessa etsiä vastauksia.
This thesis’ research section is executed using a literature review. The literature review aims at providing a solution for the following research question: what is required for having good usability on a website? The literature review is executed using various of relevant sources that were searched using the later mentioned databases. At the end of research section all the literature review’s results and findings are analyzed to provide helpful information for the thesis’ action plan.
Technical part of the thesis is mainly built using theory from the essential online sources such as MyCashFlow API’s documentation and W3School’s website. Theory for the marketing partition includes Kotler’s literature, Rope’s book “Nykyaikainen markkinointi”, Kananen’s book “Digimarkkinointi” and wide variety of other marketing theories.
The thesis work successfully provided answers for the processed research problems and gave a good general insight in how to make a better online store while basing the statements on proven studies. Due to the lack of resources, a paragraph providing further topics of improvement is also included at the end of the thesis.