Laadunvarmistus työmaalla JT Service Oy
Ollila, Helena (2010)
Ollila, Helena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää laadunvarmistustoimenpiteitä työmaatason toiminnassa maarakennusalalla toimivan JT Service Oy:n toiminnassa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin rakennusalan erityispiirteitä laadunvarmistuksessa ja laadittiin niiden pohjalta dokumentoinnin välineet.
Työssä tehtiin JT Service Oy:lle työmaatason laadunvarmistuskansio, joka sisältää dokumentointiin tarvittavat lomakkeet. Se on osa JT Service Oy:n laatujärjestelmää. Työ toteutettiin perehtymällä laatuasioita käsitteleviin julkaisuihin ja hyödyntämällä yrityksen henkilökunnan huomioimia asioita.
Laadunvarmistuskansio otettiin heti käyttöön JT Service Oy:ssä. Kansion toimivuudesta ei ole vielä näyttöä, koska se on ollut käytössä vasta vähän aikaa. Kansiossa olevat asiat ovat kuitenkin sellaisia, että ne vaativat jonkinlaista dokumentointia. Kansiota päivitetään tarpeen mukaan laatujärjestelmän kehityksen yhteydessä. Yrityksen tarve laatudokumentointiin syntyi yrityksen kasvusta ja tilaajien vaatimuksista.
Työssä tehtiin JT Service Oy:lle työmaatason laadunvarmistuskansio, joka sisältää dokumentointiin tarvittavat lomakkeet. Se on osa JT Service Oy:n laatujärjestelmää. Työ toteutettiin perehtymällä laatuasioita käsitteleviin julkaisuihin ja hyödyntämällä yrityksen henkilökunnan huomioimia asioita.
Laadunvarmistuskansio otettiin heti käyttöön JT Service Oy:ssä. Kansion toimivuudesta ei ole vielä näyttöä, koska se on ollut käytössä vasta vähän aikaa. Kansiossa olevat asiat ovat kuitenkin sellaisia, että ne vaativat jonkinlaista dokumentointia. Kansiota päivitetään tarpeen mukaan laatujärjestelmän kehityksen yhteydessä. Yrityksen tarve laatudokumentointiin syntyi yrityksen kasvusta ja tilaajien vaatimuksista.