Barn erövrar världen genom lek : en studie om lek, socialt samspel, ett lekpedagogiskt arbetssätt och pedagogens roll i leksituationer inom dagvården
Mansner, Sofia; Oksanen, Johanna (2010)
Mansner, Sofia
Oksanen, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814723
Tiivistelmä
Vi har valt detta ämne för vi anser att lekens betydelse för barnet hör till socionomens kärnkunnande, eftersom många av oss kan arbeta som barnträdgårdslärare. Syftet med vår studie var att klargöra lekens betydelse inom dagvården, speciellt angående det sociala samspelet och vi ville också tydliggöra pedagogens roll i leksituationer. Våra frågeställningar i vårt examensarbete var: Vad har leken för betydelse för barnet på daghemmet? Vad har leken för betydelse för barnets sociala samspel? Vad innebär ett lekpedagogiskt arbetssätt? Vad är pedagogens roll i leksituationer? Vår teoretiska referensram utgjordes av teorier kring våra centrala teman. Examensarbetet var ett projekterat arbete för Borgå stads dagvård. För att få svar på våra frågeställningar gjorde vi en litteraturgenomgång och en empirisk studie. Vår datainsamlingsmetod bestod av temaintervjuer med personal från två olika daghem. Med personal menar vi tre barnträdgårdslärare och tre barnskötare som arbetar inom dagvården med barn i åldern 1 till 3 år. Resultatet visar att personalen ansåg att leken är viktig för barnen och för det sociala samspelet. Personalen ansåg också att pedagogens roll i leksituationer var att i viss mån delta. När det gäller ett lekpedagogiskt arbetssätt verkade innebörden av begreppet vara oklart. Vi hoppas att daghemspersonalen får genom vårt examensarbete en djupare syn på lekens och samspelets betydelse för barnet inom dagvården. We chose this subject because we think that the importance of play for a child is of es-sence to our knowledge because many of us can work as a kindergarten teacher. Our purpose is to clarify the importance of child's play in day care, especially in the matter of social interplay, we'd also like to clarify the pedagogue's role in play situations. Our ques-tions at issue were: What is the importance of play for the child in daycare? What is the importance of play for the social interplay between children? What does an educational play method mean? What is the pedagogue's role in play situations? Our theoretical frame of reference was composed of theories concerning our central themes. The degree thesis was a project ordered by Porvoo city daycare. To get answers to our questions at issue we did literary work and an empirical study. In our study we did themeinterviews with em-ployees from two different daycares. With employees we mean three kindergarten teach-ers and three daycare nurses that work in daycare with children in ages 1 to 3 years old. The result shows that the employees considered that play is important for the child and for social interplay. The employees also considered that the pedagogue’s role in play situa-tions was to some degree participate. Regarding the meaning of the term an educational play method it seemed to be unclear. We hope that with our degree thesis daycare per-sonnel will get a deeper insight to the importance of play and social interplay for the child in daycare.