Kansainvälinen opetussuunnitelmavertailu
Turunen, Outi (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318078
Tiivistelmä
Työvoiman ja opiskelijoiden koko ajan kasvavan liikkuvuuden vuoksi tarvitaan tietoa sopivan opetuksen järjestämiseksi sekä kotimaassa että ulkomailla. Korkeakoulutuksen toimintakenttä yhdenmukaistuu monin tavoin Euroopan alueella aloitetun Bolognan prosessin myötä, mutta työtä on vielä paljon. Tarvi-taan tutkittua tietoa opetuksen sisällöistä, sekä koulutuksen perusteella saavutettavista tiedoista ja tai-doista.
Opinnäytetyössä vertailtiin viidestä eri maasta peräisin olevia majoitus-, ravitsemis- ja talousalan korkea-koulututkintojen opetussuunnitelmia toisiinsa. Korkeakoulut ovat Mikkelin ammattikorkeakoulun yh-teistyökumppaneita ja vertailun tarkoituksena oli tuottaa tietoa Mikkelin ammattikorkeakoulun palvelu-jen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman kehittämistyöhön. Lisäksi työssä kartoitetaan ja käsitel-lään asioita myös kaksoistutkintoon johtavan koulutusohjelman kehittämisen puolesta.
Tuloksista löytyy selkeitä kansainvälisissä koulutusohjelmissa painottuvia trendejä. Erikoistuminen tut-kinnon sisällä vaikuttaa tutkimuksen perusteella olevan vakiintunut toimintatapa muualla maailmassa. Vertailun tulokset eivät ole kuitenkaan yksioikoisia. Opinnäytetyön suurinta antia on osoittaa erilaisia muualla käytössä olevia mahdollisuuksia, joita Mikkelin ammattikorkeakoulun opetussuunnittelutyössä voidaan hyödyntää. Kaksoistutkinnon järjestämisen osalta suurimmiksi kysymysmerkeiksi nousivat tut-kintojen vastaavuus toisiinsa nähden ja tätä kautta tutkinnon myöntämisen laadulliset kriteerit.
Opinnäytetyö kiinnostaa varmasti tutkimustapansa vuoksi jatkossakin. Tulosten osalta tulee muistaa, että opetussuunnitelmia päivitetään vuosittain, eikä tässä työssä käytetty tieto ole enää tulevaisuudessa ajan-kohtaista. Tulevan vertailutyön helpottamiseksi tutkija esittääkin, että korkeakoulujen välille kehitetään englanninkielinen matriisi, johon merkitään opetuksen suunnittelun kannalta tärkeimmät asiat. Näin luodaan yhteinen käsitys siitä, mitä ja missä vaiheessa alalla on tarkoitus oppia.
Opinnäytetyössä vertailtiin viidestä eri maasta peräisin olevia majoitus-, ravitsemis- ja talousalan korkea-koulututkintojen opetussuunnitelmia toisiinsa. Korkeakoulut ovat Mikkelin ammattikorkeakoulun yh-teistyökumppaneita ja vertailun tarkoituksena oli tuottaa tietoa Mikkelin ammattikorkeakoulun palvelu-jen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman kehittämistyöhön. Lisäksi työssä kartoitetaan ja käsitel-lään asioita myös kaksoistutkintoon johtavan koulutusohjelman kehittämisen puolesta.
Tuloksista löytyy selkeitä kansainvälisissä koulutusohjelmissa painottuvia trendejä. Erikoistuminen tut-kinnon sisällä vaikuttaa tutkimuksen perusteella olevan vakiintunut toimintatapa muualla maailmassa. Vertailun tulokset eivät ole kuitenkaan yksioikoisia. Opinnäytetyön suurinta antia on osoittaa erilaisia muualla käytössä olevia mahdollisuuksia, joita Mikkelin ammattikorkeakoulun opetussuunnittelutyössä voidaan hyödyntää. Kaksoistutkinnon järjestämisen osalta suurimmiksi kysymysmerkeiksi nousivat tut-kintojen vastaavuus toisiinsa nähden ja tätä kautta tutkinnon myöntämisen laadulliset kriteerit.
Opinnäytetyö kiinnostaa varmasti tutkimustapansa vuoksi jatkossakin. Tulosten osalta tulee muistaa, että opetussuunnitelmia päivitetään vuosittain, eikä tässä työssä käytetty tieto ole enää tulevaisuudessa ajan-kohtaista. Tulevan vertailutyön helpottamiseksi tutkija esittääkin, että korkeakoulujen välille kehitetään englanninkielinen matriisi, johon merkitään opetuksen suunnittelun kannalta tärkeimmät asiat. Näin luodaan yhteinen käsitys siitä, mitä ja missä vaiheessa alalla on tarkoitus oppia.