Opettajien työelämäjakso osaamisen ja opetuksen kehittäjänä : Vahvaa osaamista Pohjois-Karjalan työyhteisöistä projekti
Lahti, Mikko (2010)
Lahti, Mikko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010122118828
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen tavoitteena on koulutuksen työelämälähtöisyys. Vahvaa osaamista Pohjois- Karjalan työyhteisöistä -hanke toteutettiin 2008- 2010. Projekti mahdollisti kolmen viikon mittaisen työelämäjakson pohjoiskarjalaisille ammatillisen toisen asteen opettajille, sekä ammat-tikorkeakouluopettajille. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun lähes kahdesta sadasta päätoimisesta opettajasta jaksolle osallistui 65 opettajaa.
Työelämäjakson merkitystä opetustyöhön selvitettiin palautekyselyllä ja haastatteluilla. Tutkimuksen avulla haluttiin tietää, millaista osaamista työelämäjakson toteutukseen osallistuneilla työpaikoilla tarvitaan, sekä selvittää työelämäjakson merkitys opettajan ammatillisen osaamiseen ja vaikutukset opetukseen. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tut-kimusotetta. Palautekyselyn aineisto järjestettiin luokkiin kysymysten perusteella ja teemoiteltiin. Aineisto kvantifioitiin. Näin selvitettiin teemojen painottuminen määrällisesti kyselyn vastauksissa. Kvantifiointi myös jäsensi teemojen mukaista aineistoa.
Opettajien palautteen mukaan viestintä- ja vuorovaikutustaitojen ohella korostuvat hyvät ala- ja tehtäväkohtaiset tietotaidot. Opettajat pitivät jakson parhaana antina toimimista normaaleissa työtehtävissä omalla koulutusalallaan. Substanssiosaamisen ajankohtaistamisen ohella, uusia sisältöjä tai käytänteitä pyritään siirtämään osaksi opetusta. Tavoitteena on kokemuksellisuus ja käytännön läheisyys. Ammatillisia taitoja opitaan parhaiten hyvin suunnitelluissa oppimisympä-ristöissä. Työelämäjaksot ovat antaneet niihin osallistuneille opettajille tuoreita näkökulmia ja lisää motivaatioita opetustyöhön
Työelämäjakson merkitystä opetustyöhön selvitettiin palautekyselyllä ja haastatteluilla. Tutkimuksen avulla haluttiin tietää, millaista osaamista työelämäjakson toteutukseen osallistuneilla työpaikoilla tarvitaan, sekä selvittää työelämäjakson merkitys opettajan ammatillisen osaamiseen ja vaikutukset opetukseen. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tut-kimusotetta. Palautekyselyn aineisto järjestettiin luokkiin kysymysten perusteella ja teemoiteltiin. Aineisto kvantifioitiin. Näin selvitettiin teemojen painottuminen määrällisesti kyselyn vastauksissa. Kvantifiointi myös jäsensi teemojen mukaista aineistoa.
Opettajien palautteen mukaan viestintä- ja vuorovaikutustaitojen ohella korostuvat hyvät ala- ja tehtäväkohtaiset tietotaidot. Opettajat pitivät jakson parhaana antina toimimista normaaleissa työtehtävissä omalla koulutusalallaan. Substanssiosaamisen ajankohtaistamisen ohella, uusia sisältöjä tai käytänteitä pyritään siirtämään osaksi opetusta. Tavoitteena on kokemuksellisuus ja käytännön läheisyys. Ammatillisia taitoja opitaan parhaiten hyvin suunnitelluissa oppimisympä-ristöissä. Työelämäjaksot ovat antaneet niihin osallistuneille opettajille tuoreita näkökulmia ja lisää motivaatioita opetustyöhön