Menneisyysmatka jälkihuoltonuoren kanssa
Olander, Sanna (2011)
Olander, Sanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101121265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on menneisyysmatkailu menetelmä. Tavoitteena on tuoda esiin nuoren kokemuksia menneisyysmatka menetelmästä ja ” Minun tarinaani” kansion täyttämisestä sekä menneisyyden kohtaamisesta muistelemalla.
Menneisyysmatkailu on lastensuojelussa käytetty menetelmä ja sitä toteutetaan yhdessä nuoren ja ohjaajan tai omahoitajan kanssa matkaamalla nuoren menneisyyteen sekä tarinoiden että konkreettisten matkojen avulla. Menneisyysmatkailun tavoitteena on täyttää nuoren ns. mustat aukot, joita syntyy pirstaleisen lapsuuden, perhe- ja sukulaissuhteiden jatkuvan katkeilemisen ja nuoren omien muistojen puuttumisen vuoksi. Menetelmän avulla eheytetään nuoren identiteettiä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan nuoren sosiaalisia taitoja.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineistoa kerättiin matkaamalla ja muistelemalla jälkihuoltonuoren kanssa hänen menneisyyttään haastatteluiden ja yhteisten keskusteluhetkien avulla. Työvälineinä käytin elämäni tikapuita, sukupuuta ja avoimia haastattelukysymyksiä, joiden avulla kävimme läpi eri ikäkausia sekä täyttämällä ” Minun tarinani” kansiota. Menetelmä on toiminnallinen casetyyppinen työ.
Opinnäytetyössäni ilmeni, että menneisyyden läpi käyminen herättää hyvin paljon erilaisia tunteita innostuksesta turhautumiseen ja ilosta vihaan. Menneisyysmatkailun avulla nuori saa mahdollisuuden kohdata ja rakentaa menneisyyttään uudelleen. Näin nuori saattaa löytää menneisyydestään hänen tulevaisuuttaan tukevia asioita.
Menneisyysmatkailu on lastensuojelussa käytetty menetelmä ja sitä toteutetaan yhdessä nuoren ja ohjaajan tai omahoitajan kanssa matkaamalla nuoren menneisyyteen sekä tarinoiden että konkreettisten matkojen avulla. Menneisyysmatkailun tavoitteena on täyttää nuoren ns. mustat aukot, joita syntyy pirstaleisen lapsuuden, perhe- ja sukulaissuhteiden jatkuvan katkeilemisen ja nuoren omien muistojen puuttumisen vuoksi. Menetelmän avulla eheytetään nuoren identiteettiä ja itsetuntoa sekä vahvistetaan nuoren sosiaalisia taitoja.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineistoa kerättiin matkaamalla ja muistelemalla jälkihuoltonuoren kanssa hänen menneisyyttään haastatteluiden ja yhteisten keskusteluhetkien avulla. Työvälineinä käytin elämäni tikapuita, sukupuuta ja avoimia haastattelukysymyksiä, joiden avulla kävimme läpi eri ikäkausia sekä täyttämällä ” Minun tarinani” kansiota. Menetelmä on toiminnallinen casetyyppinen työ.
Opinnäytetyössäni ilmeni, että menneisyyden läpi käyminen herättää hyvin paljon erilaisia tunteita innostuksesta turhautumiseen ja ilosta vihaan. Menneisyysmatkailun avulla nuori saa mahdollisuuden kohdata ja rakentaa menneisyyttään uudelleen. Näin nuori saattaa löytää menneisyydestään hänen tulevaisuuttaan tukevia asioita.