Sujuvasti kouluun! : Opas ekaluokkalaisen vanhemmille koulupolun kynnyksellä.
Wirenius, Sanna (2011)
Wirenius, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101141344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata siihen tiedontarpeeseen, joka vanhemmilla on lapsen koulun aloittamisen aikana. Kirjoitin ensimmäisen luokan oppilaiden vanhemmille opaskirjasen yhteistyössä mikkeliläisen Moision alakoulun kanssa. Harppaus päivähoidon hallinnossa toimivasta esiopetuksesta ensimmäiselle luokalle kouluun voi tuntua jännittävälle ja haasteelliselle muutokselle. Yhteistyöhön eri hallinnonalojen (sosiaali- ja terveystoimi & sivistystoimi) välillä on kiinnitetty huomiota tässä siirtymävaiheessa, mutta monissa kunnissa päivähoidon liittäminen sivistystoimen osaksi nähdään vielä parempana ratkaisuna. Siirtymävaihe lapsen ja nuoren elämässä olisi aina pyrittävä toteuttamaan huolellisesti valmistellen, myös tiedonkulun turvaaminen tarpeellisiin suuntiin edesauttaa muutokseen sopeutumisessa. Tiedon hallittavuus ja sen merkitys eri ihmisille tulisi pitää mielessä, kunkin perheen tiedon tarve on yksilöllinen ja riippuvainen mm. siitä, onko perheessä jo muita koululaisia.
Hyvä yhteistyö ja tiedon kulku kodin ja koulun välillä edesauttaa lapsen kouluun sopeutumista ja koulussa viihtymistä. Päivähoidon puolella tutuksi tullut kasvatuskumppanuus ei toteudu samassa mittakaavassa koulun puolella, mutta siltikin opettajat ja vanhemmat jakavat saman päämäärän; lapsen oppimisen ja turvallisen kehityksen. Vanhempien kiinnostus lapsen koulutyötä kohtaan motivoi myös lasta innostumaan uuden oppimisesta.
Oppaan laatimisen apuna suoritin suuntaa-antavan kyselyn, jonka tarkoituksena oli nostaa esille niitä asioita, joista vanhemmat kaipaavat lisää tietoa koulunaloittamisen vaiheessa. Toteutin kyselyn keväällä 2010 esikoululaisten vanhemmille kahdessa lähialueen päiväkodissa, sekä Moision koulun ensimmäisen luokan oppilaiden vanhemmille.
Kyselyn tulosten sekä omakohtaisen kokemukseni (sijaisopettajana, vanhempana) pohjalta kirjoitin oppaani vastaamaan niihin kysymyksiin, jotka kunnan tai koulun puolesta jaettavissa virallisissa tiedotteissa jäävät vähälle huomiolle. Tavoitteeni oli luoda selkokielinen ja helposti luettava opas, jossa kerrotaan arkipäivän tietoa esimerkiksi koulupäivän rakenteesta, oppiaineiden sisällöstä, tarvittavista välineistä ja sopivasta vaatetuksesta, välitunneista ja läksyjen teosta. Opas jaettiin oppilaiden vanhemmille syksyllä 2010. Arviointikysely oppaan hyödyllisyydestä toteutettiin joulukuussa. Tulosten mukaan opas koettiin tarpeelliseksi.
Hyvä yhteistyö ja tiedon kulku kodin ja koulun välillä edesauttaa lapsen kouluun sopeutumista ja koulussa viihtymistä. Päivähoidon puolella tutuksi tullut kasvatuskumppanuus ei toteudu samassa mittakaavassa koulun puolella, mutta siltikin opettajat ja vanhemmat jakavat saman päämäärän; lapsen oppimisen ja turvallisen kehityksen. Vanhempien kiinnostus lapsen koulutyötä kohtaan motivoi myös lasta innostumaan uuden oppimisesta.
Oppaan laatimisen apuna suoritin suuntaa-antavan kyselyn, jonka tarkoituksena oli nostaa esille niitä asioita, joista vanhemmat kaipaavat lisää tietoa koulunaloittamisen vaiheessa. Toteutin kyselyn keväällä 2010 esikoululaisten vanhemmille kahdessa lähialueen päiväkodissa, sekä Moision koulun ensimmäisen luokan oppilaiden vanhemmille.
Kyselyn tulosten sekä omakohtaisen kokemukseni (sijaisopettajana, vanhempana) pohjalta kirjoitin oppaani vastaamaan niihin kysymyksiin, jotka kunnan tai koulun puolesta jaettavissa virallisissa tiedotteissa jäävät vähälle huomiolle. Tavoitteeni oli luoda selkokielinen ja helposti luettava opas, jossa kerrotaan arkipäivän tietoa esimerkiksi koulupäivän rakenteesta, oppiaineiden sisällöstä, tarvittavista välineistä ja sopivasta vaatetuksesta, välitunneista ja läksyjen teosta. Opas jaettiin oppilaiden vanhemmille syksyllä 2010. Arviointikysely oppaan hyödyllisyydestä toteutettiin joulukuussa. Tulosten mukaan opas koettiin tarpeelliseksi.