Vastikevalvonnan järjestäminen isännöitsijätoimistossa
Lehtola, Kreeta (2019)
Lehtola, Kreeta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122327865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122327865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 1979 perustettu oululainen isännöitsijätoimisto, joka tarjoaa isännöintipalveluja Oulun alueella sijaitseville taloyhtiöille. Työn tarkoituksena on laatia yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ajantasainen ja käytännönläheinen opas yrityksen työntekijöille perinnän hoitamisesta, jota voidaan hyödyntää myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa toimeksiantajayrityksen vastikevalvontaprosessia ja yhtenäistää perinnässä käytettäviä menetelmiä. Lisäksi työn tavoitteena on lisätä työntekijöiden tietoisuutta perintää koskevista lain mukaisista toimintatavoista.
Opinnäytetyö on kehittämistutkimus ja se on tehty laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Työn teoreettisessa tietoperustassa käsitellään isännöintiä ja sen asiakkuuksia sekä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden saatavia. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään perintään liittyviin säädöksiin ja perintäprosessiin, joka koostuu vapaaehtoisesta ja oikeudellisesta perinnästä. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pitkälti asunto-osakeyhtiölakiin ja perintälakiin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Empiirinen osuus on toteutettu osallistuvan havainnoinnin ja kirjanpitäjien haastattelujen pohjalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on toteutettu toimeksiantajan tarpeiden pohjalta. Toimeksiantajalla ei ollut aiempaa ohjeistusta perinnän hoitamisesta, joten opinnäytetyö on täysin hyödynnettävissä toimeksiantajayrityksessä. Ajantasainen ja käytännönläheinen perintäopas tukee työntekijöiden työskentelyä sekä mahdollistaa yhdenmukaisen ja tehokkaan perinnän. The commissioner for the thesis was a property management company in Oulu which offers property management for housing cooperatives in the Oulu area. The purpose of the thesis was to create a practical and up-to-date guide for the current and future employees of the commissioner. The aim of the thesis was to improve substitution supervision and to make the debt collecting more coherent. In addition, the goal was to make the employees more aware of the procedures set by the law.
This thesis was a development study and it was conducted by using qualitative research methods. In the theoretical background of the thesis property management and its clientele as well as debt collecting in housing cooperatives were discussed. Additionally, the theory section focused on the statutes and process in debt collecting which consisted of voluntary collection and legal collection. The knowledge base in the thesis was mostly based on Limited Liability Housing Companies Act and Debt Collecting Act as well as related literature on the topic. The empirical part was executed using participant observation and accountant interviews.
The final result of the thesis was a guide for debt collecting in property management. This guide was created according to the commissioner’s needs. The commissioner did not have a similar guide previously so the thesis can be fully utilized in the commissioning company. The practical and up-to-date guide will support the employees’ work and allows uniform and efficient debt collecting.
Opinnäytetyö on kehittämistutkimus ja se on tehty laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Työn teoreettisessa tietoperustassa käsitellään isännöintiä ja sen asiakkuuksia sekä asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöiden saatavia. Lisäksi teoriaosuudessa perehdytään perintään liittyviin säädöksiin ja perintäprosessiin, joka koostuu vapaaehtoisesta ja oikeudellisesta perinnästä. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pitkälti asunto-osakeyhtiölakiin ja perintälakiin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Empiirinen osuus on toteutettu osallistuvan havainnoinnin ja kirjanpitäjien haastattelujen pohjalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas on toteutettu toimeksiantajan tarpeiden pohjalta. Toimeksiantajalla ei ollut aiempaa ohjeistusta perinnän hoitamisesta, joten opinnäytetyö on täysin hyödynnettävissä toimeksiantajayrityksessä. Ajantasainen ja käytännönläheinen perintäopas tukee työntekijöiden työskentelyä sekä mahdollistaa yhdenmukaisen ja tehokkaan perinnän.
This thesis was a development study and it was conducted by using qualitative research methods. In the theoretical background of the thesis property management and its clientele as well as debt collecting in housing cooperatives were discussed. Additionally, the theory section focused on the statutes and process in debt collecting which consisted of voluntary collection and legal collection. The knowledge base in the thesis was mostly based on Limited Liability Housing Companies Act and Debt Collecting Act as well as related literature on the topic. The empirical part was executed using participant observation and accountant interviews.
The final result of the thesis was a guide for debt collecting in property management. This guide was created according to the commissioner’s needs. The commissioner did not have a similar guide previously so the thesis can be fully utilized in the commissioning company. The practical and up-to-date guide will support the employees’ work and allows uniform and efficient debt collecting.