Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kokemuksia ryhmänohjauksesta ja vuorovaikutuksesta OIVA-ohjaajaopiskelijoiden näkökulmasta

Borgström, Ilona (2011)

 
Avaa tiedosto
Borgstrom_Ilona.pdf (318.2Kt)
Lataukset: 


Borgström, Ilona
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084079
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on perhe- ja sosiaalipalvelujen tilaama työ. Siinä tutkittiin kahden OIVA-ohjaajaopiskelijan henkilökohtaisia kokemuksia ryhmänohjauksesta ja vuorovaikutuksesta. Tutkimus oli kolmiosainen, ja se sisälsi teorian, tulokset ja pohdinnan kehittämisideoineen. Ohjaus, vuorovaikutus ja sen merkitys, video -ohjaus sekä OIVA-vuorovaikutusmalli muodostivat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen. Tavoitteena oli myös tuottaa puhevammaisten ihmisten kanssa työskenteleville ammattilaisille tietoa OIVA-ohjauksesta, vuorovaikutuksen merkityksestä ja sen lisäämisestä. Työ sisältää otteita ohjaajaopiskelijoiden strukturoiduista päiväkirjoista.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimustulosten mukaan molemmat opiskelijat olivat oivaltaneet aidon läsnäolon, ajan antamisen ja vuorovaikutuksen sekä tästä oppimisen merkityksen. Ryhmänohjaajan tärkein tehtävä on pystyä luomaan avoin, kannustava ja tukeva oppimisilmapiiri. Ryhmänohjaajana onnistumiseen vaikuttaa riittävä sitoutuneisuus, herkkätunteisuus, jokaisen ryhmän jäsenen kunnioittaminen ja yksilöllisten tarpeiden huomiointi. Ohjaaja havainnoi ja kuuntelee ryhmää sekä auttaa ryhmää etenemään perustehtävän suuntaisesti. Ohjauksessa on toimittava määrätietoisesti ja osattava huomioida ongelmatilanteet. OIVA-ryhmänohjauksen voidaan kokonaisuutena katsoa tukeneen ohjaajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä. Opiskelijat kokivat ryhmänohjauksen ja vuorovaikutuksen ryhmässään myönteiseksi, opettavaiseksi ja avartavaksi, joskin haasteelliseksi kokemukseksi. Arvioimalla itseään opiskelija tiedosti paremmin osaamistaan ja kehittymisen tarvettaan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa OIVA-ryhmänohjauksissa. Tulokset olivat suuntaa antavia ja niiden avulla on mahdollista kehittää vaikeimmin puhevammaisten työyhteisöjä. Jatkotutkimusehdotus on tästä samasta aiheesta tehtävä laajempi vertailututkimus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste