STRATEGIC MARKETING PLAN – RUSSIAN MARKETS : Case: Sankari Oy.
Björk, Mikael (2011)
Björk, Mikael
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214639
Tiivistelmä
Rakennusvolyymi Suomessa kääntyi taantuman myötä laskuun ja arkkitehtuuri- ja suunnittelutoimistot etsivät asiakkaita muilta markkinoilta. Suomen markkinoilta hankittua osaamista voidaan hyvin käyttää hyödyksi tarkoin valituilla ulkomaan markkinoilla, mutta onnistunut liiketoiminnan laajennus toiselle markkina-alueelle vaatii markkinointisuunnitelman, joka tuo esille keskeisimmät ja tärkeimmät huomioonotettavat strategiat.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin toimenpiteisiin, joita arkkitehtuuriosakeyhtiö Sankarin tulee ottaa huomioon strategisella tasolla pyrkiessään avaamaan tietä Venäjän markkinoille. Lähtökohtana työssä oli yrityksen nykytila, sen tuotteet ja näiden luomat edellytykset yhdistettynä kohdemarkkina-alueen luomiin haasteisiin. Näistä osa-alueista saatiin analyysin kautta ainekset strategisen markkinointisuunnitelman lähtökohta-analyysille.
Työssä perehdyttiin myös erityisen tarkasti kohdemarkkinamaan, Venäjän, toimintaympäristöön ja yleiseen rakennusalan kehittymiseen siellä. Lisäksi kartoitettiin tulevaisuuden mahdollisuuksia perehtymällä lyhyen tähtäimen ennusteisiin rakennusalan kehittymisestä Venäjällä. Kohdemaan toimintaympäristön kartoitus, yhdistettynä yrityksen nykytila-analyysiin, toimii lähtökohtana Sankari Oy:n strategiselle markkinointisuunnitelmalle.
Tärkeiksi osa-alueiksi nousivat kohdemarkkinoiden tuntemus ja erinomainen asiakastuntemus. Lisäksi yrityksen tulee hallita segmentointi, kohdentaminen ja asemointi tehokkaasti. Edellä mainittujen yhdistäminen innovatiiviseen tarjonnan erilaistamiseen ja onnistuneeseen markkinointiviestintään luo edellytykset tuotteliaalle markkinointistrategialle ja kiistämättömälle kilpailuedulle valituilla markkinoilla.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin toimenpiteisiin, joita arkkitehtuuriosakeyhtiö Sankarin tulee ottaa huomioon strategisella tasolla pyrkiessään avaamaan tietä Venäjän markkinoille. Lähtökohtana työssä oli yrityksen nykytila, sen tuotteet ja näiden luomat edellytykset yhdistettynä kohdemarkkina-alueen luomiin haasteisiin. Näistä osa-alueista saatiin analyysin kautta ainekset strategisen markkinointisuunnitelman lähtökohta-analyysille.
Työssä perehdyttiin myös erityisen tarkasti kohdemarkkinamaan, Venäjän, toimintaympäristöön ja yleiseen rakennusalan kehittymiseen siellä. Lisäksi kartoitettiin tulevaisuuden mahdollisuuksia perehtymällä lyhyen tähtäimen ennusteisiin rakennusalan kehittymisestä Venäjällä. Kohdemaan toimintaympäristön kartoitus, yhdistettynä yrityksen nykytila-analyysiin, toimii lähtökohtana Sankari Oy:n strategiselle markkinointisuunnitelmalle.
Tärkeiksi osa-alueiksi nousivat kohdemarkkinoiden tuntemus ja erinomainen asiakastuntemus. Lisäksi yrityksen tulee hallita segmentointi, kohdentaminen ja asemointi tehokkaasti. Edellä mainittujen yhdistäminen innovatiiviseen tarjonnan erilaistamiseen ja onnistuneeseen markkinointiviestintään luo edellytykset tuotteliaalle markkinointistrategialle ja kiistämättömälle kilpailuedulle valituilla markkinoilla.