Opettajuus viittomakielen tulkin kokemana
Bussman-Virta, Susanna; Mäki, Päivi (2011)
Bussman-Virta, Susanna
Mäki, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105188587
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee viittomakielen tulkin opettajuutta moniulotteisena ja merkityksellisenä persoonallisen ja kollektiivisen identiteetin vuoropuheluna. Opettajuutta muovaavat yksilölliset toimintaa ohjaavat arvot ja ammatillisen kehittymisen päämäärät, viittomakielen tulkin koulutustausta, työkokemus, yrityksessä työskentely sekä opettajan ja tulkin roolit. Opinnäytetyössä hahmotellaan opetusalan tulevaisuuden suuntaviivoja viittomakommunikaation opettajan laatukriteereiden ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää taustatietojen keräämiseksi ja kvalitatiivista menetelmää varsinaisen tutkimustiedon keräämiseksi. Empiirinen osuus kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa (8) viittomakielen tulkkia, jotka olivat opettaneet tai opettivat haastattelun aikana viittomakommunikaatiota. Sen lisäksi toteutettiin suppeampi teemahaastattelu tutkimukseen osallistuneiden opettajien opetustoiminnasta vastaaville esimiehille.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutus antaa riittävän pohjan toimia viittomakommunikaation opettajana, mutta ei täysin vastaa työssä esiintyviin haasteisiin. Työkokemus, tulkin rooli ja toimiminen yrityksen työntekijänä nähtiin merkityksellisenä opettajuuden muokkaajana. Opettajuus kehittyy asiantuntijuuden kehittymisen myötä. Käytännönläheinen ja ammatillisiin tarpeisiin vastaava koulutus on ammatillisuuden kehittymisen ehto.
Opinnäytetyö käsittelee viittomakielen tulkin opettajuutta moniulotteisena ja merkityksellisenä persoonallisen ja kollektiivisen identiteetin vuoropuheluna. Opettajuutta muovaavat yksilölliset toimintaa ohjaavat arvot ja ammatillisen kehittymisen päämäärät, viittomakielen tulkin koulutustausta, työkokemus, yrityksessä työskentely sekä opettajan ja tulkin roolit. Opinnäytetyössä hahmotellaan opetusalan tulevaisuuden suuntaviivoja viittomakommunikaation opettajan laatukriteereiden ja ammatillisen kehittymisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista menetelmää taustatietojen keräämiseksi ja kvalitatiivista menetelmää varsinaisen tutkimustiedon keräämiseksi. Empiirinen osuus kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa (8) viittomakielen tulkkia, jotka olivat opettaneet tai opettivat haastattelun aikana viittomakommunikaatiota. Sen lisäksi toteutettiin suppeampi teemahaastattelu tutkimukseen osallistuneiden opettajien opetustoiminnasta vastaaville esimiehille.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutus antaa riittävän pohjan toimia viittomakommunikaation opettajana, mutta ei täysin vastaa työssä esiintyviin haasteisiin. Työkokemus, tulkin rooli ja toimiminen yrityksen työntekijänä nähtiin merkityksellisenä opettajuuden muokkaajana. Opettajuus kehittyy asiantuntijuuden kehittymisen myötä. Käytännönläheinen ja ammatillisiin tarpeisiin vastaava koulutus on ammatillisuuden kehittymisen ehto.