”Välillä pukataan eteenpäin ja välillä pidetään kiinni, ettei kaadu”: Omaohjaajatyö koulukotiin sijoitetun nuoren peruskoulun jälkeisessä koulutuksen siirtymävaiheessa
Halonen, Mari (2020)
Halonen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ohjaajien kokemuksia omaohjaajatyöstä koulukotiin sijoitetun nuoren siirtymävaiheessa toisen asteen opintoihin ja kehittämisajatuksia nuoren siirtymävaiheen ohjaustyön kehittämisestä. Tavoitteena oli, että ohjaajien kokemusten ja kehittämisajatusten pohjalta on mahdollista kehittää hyviä nuorten tarpeita vastaavia käytäntöjä nuoren koulutuksen siirtymävaiheeseen liittyvässä ohjaustyössä.
Viitekehys koostuu nuoren koulutuksen siirtymävaiheen ja ohjaustyön sisällön määrittelystä. Opinnäytetyötutkimuksen yhteistyökumppanina oli Valtion koulukotien Limingan yksikkö, Limingan koulutuskeskus.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluihin osallistui neljä Limingan koulutuskeskuksen vaativan kasvatuksen osastoilla työskentelevää ohjaajaa. Aineisto analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella ohjaajien keskeisenä työtehtävänä ja menetelmänä nuoren koulutuksen siirtymävaiheessa on tulevaisuusorientoitunut keskustelu. Tavoitteena on nuoren toimijuuden vahvistaminen. Ohjaustyötä ohjaavat tekijät ovat sekä asiakaslähtöisiä että moniammatillisesta yhteistyöstä lähteviä tekijöitä. Ohjaustyössä koetuilla haasteilla on selkeä yhteys ohjaajien kehittämisajatusten kehittämistarpeisiin.
Kehittämisajatuksina ohjaajat painottavat organisaation eri ammattiryhmien välistä viestinnän tehostamista ja asiakassuunnitelmien yksityiskohtaisempaa dokumentointia. Tarvetta nähdään nuoren koulutuksen siirtymävaihetta koskevalle koulutukselle ja työohjeelle.
Limingan koulutuskeskus voi hyödyntää opinnäytetyötutkimuksesta saatuja tuloksia nuoren koulutuksen siirtymävaiheen ohjaustyön toimintamallien ja työmenetelmien kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena Limingan koulutuskeskus voisi hyötyä nuoren koulutuksen siirtymävaiheen ohjaustyötä koskevan työohjeen tai oppaan kokoamisesta. The purpose of the thesis was to describe the counselors' experiences of personal guidance work of a young person, placed in a reform school, in transition from basic to secondary education, and guidance development ideas in transition phase. The aim was to develop good guidance practices, meeting the needs of the youth, in educational transition phase.
The framework consists defining the educational transition phase and guidance process. The partner of the thesis was Liminka education centre, unit of the State reform schools.
The thesis is a qualitative study. Data were collected using a theme-based individual interviews by four counselors from Liminka education centre. Collected material was categorized, combined and analyzed.
As a result of the research, a key work task and method for counselors in educational transition phase is future-oriented discussion. The aim of the discussion is to strengthen youths’ capacities in human agency. Factors steering the personal guidance are raising from customer-oriented and multi-professional cooperation. The challenges experienced in personal guidance work have a clear connection with the counsellors’ development ideas. As development ideas counsellors emphasized enhancing the communication between different occupational groups within the organization and more detailed documentation of client care plans. The need of training and working instructions for guidance in education transition phase is recognized.
The Liminka education centre can utilize the results of the thesis in the development of personal guidance methods in the education transition phase and guidance working methods.
As a development proposal for further study, the Liminka education centre could benefit from compiling work instructions or a guide to instruct counselors in educational transition phase guidance.
Viitekehys koostuu nuoren koulutuksen siirtymävaiheen ja ohjaustyön sisällön määrittelystä. Opinnäytetyötutkimuksen yhteistyökumppanina oli Valtion koulukotien Limingan yksikkö, Limingan koulutuskeskus.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on kerätty teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluihin osallistui neljä Limingan koulutuskeskuksen vaativan kasvatuksen osastoilla työskentelevää ohjaajaa. Aineisto analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyöstä saatujen tulosten perusteella ohjaajien keskeisenä työtehtävänä ja menetelmänä nuoren koulutuksen siirtymävaiheessa on tulevaisuusorientoitunut keskustelu. Tavoitteena on nuoren toimijuuden vahvistaminen. Ohjaustyötä ohjaavat tekijät ovat sekä asiakaslähtöisiä että moniammatillisesta yhteistyöstä lähteviä tekijöitä. Ohjaustyössä koetuilla haasteilla on selkeä yhteys ohjaajien kehittämisajatusten kehittämistarpeisiin.
Kehittämisajatuksina ohjaajat painottavat organisaation eri ammattiryhmien välistä viestinnän tehostamista ja asiakassuunnitelmien yksityiskohtaisempaa dokumentointia. Tarvetta nähdään nuoren koulutuksen siirtymävaihetta koskevalle koulutukselle ja työohjeelle.
Limingan koulutuskeskus voi hyödyntää opinnäytetyötutkimuksesta saatuja tuloksia nuoren koulutuksen siirtymävaiheen ohjaustyön toimintamallien ja työmenetelmien kehittämisessä. Jatkotutkimusehdotuksena Limingan koulutuskeskus voisi hyötyä nuoren koulutuksen siirtymävaiheen ohjaustyötä koskevan työohjeen tai oppaan kokoamisesta.
The framework consists defining the educational transition phase and guidance process. The partner of the thesis was Liminka education centre, unit of the State reform schools.
The thesis is a qualitative study. Data were collected using a theme-based individual interviews by four counselors from Liminka education centre. Collected material was categorized, combined and analyzed.
As a result of the research, a key work task and method for counselors in educational transition phase is future-oriented discussion. The aim of the discussion is to strengthen youths’ capacities in human agency. Factors steering the personal guidance are raising from customer-oriented and multi-professional cooperation. The challenges experienced in personal guidance work have a clear connection with the counsellors’ development ideas. As development ideas counsellors emphasized enhancing the communication between different occupational groups within the organization and more detailed documentation of client care plans. The need of training and working instructions for guidance in education transition phase is recognized.
The Liminka education centre can utilize the results of the thesis in the development of personal guidance methods in the education transition phase and guidance working methods.
As a development proposal for further study, the Liminka education centre could benefit from compiling work instructions or a guide to instruct counselors in educational transition phase guidance.