Anknytningens roll i olika arbetsmetoder som strävar efter att förebygga våld i hemmet : - En litteraturstudie
Andersson, Catarina (2011)
Andersson, Catarina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415335
Tiivistelmä
Sammandrag:
Detta examensarbete handlar om arbetsmetoder där man försöker förebygga våld i hemmet. Syfte är att beskriva hur man som professionell kan hjälpa barn som har blivit utsatta för våld i hemmet samt att beskriva hur anknytning mellan föräldern och barnet beaktas då man arbetar med att förebygga våld i hemmet.
Frågeställningarna i detta arbete är:
1. Vilka professionella arbetsmetoder finns det för att stöda och hjälpa barn som utsätts för våld?
2. Vilken är anknytningens roll i de förebyggande arbetsmetoderna?
Som teori för arbetet är John Bowlbys anknytningsteori.
Arbetet begränsas med att bara se på barn under 18år och när det gäller fysiskt och psykiskt våld. För att nå resultat har sju stycken vetenskapliga artiklar använts från olika databaser. Dessa artiklar har bearbetats och analyserats med hjälp av innehållsanalys.
I resultatet kommer det fram att ingen av de förebyggande metoder som kom upp i artiklarna tar upp själva anknytningen medan två stycken metoder har som mål att förstärka relationen mellan barnen och föräldrarna. Dessa är: Early Start programmet och Parent-Child Interaction Therapy (PCIT) Abstract:
This degree thesis deals with methods that attempt to prevent domestic violence. The aim is to describe how a professional can help children who have been exposed to domestic violence and to describe how the relationship between parent and child is considered when working to prevent domestic violence. The questions for my research were:
1. What professional practices are there to support and help children, who exposed to violence?
2. What is the attachment´s role in the working practices of prevention?
As a theory of my work, is John Bowlby´s attachment theory used. The work is limited to only look at children under 18 years and at physically and mentally violence. To achieve results, I have used seven scientific articles from different databases. These articles have processed and analyzed by using a contents analysis. In the results, the conclusion was that none of the prevention methods that came up in these articles deal with the attachment but two methods is aimed at strengthening the relationship between children and parents. These are: Early Start program and the Parent-Child Interaction Therapy (PCIT)
Detta examensarbete handlar om arbetsmetoder där man försöker förebygga våld i hemmet. Syfte är att beskriva hur man som professionell kan hjälpa barn som har blivit utsatta för våld i hemmet samt att beskriva hur anknytning mellan föräldern och barnet beaktas då man arbetar med att förebygga våld i hemmet.
Frågeställningarna i detta arbete är:
1. Vilka professionella arbetsmetoder finns det för att stöda och hjälpa barn som utsätts för våld?
2. Vilken är anknytningens roll i de förebyggande arbetsmetoderna?
Som teori för arbetet är John Bowlbys anknytningsteori.
Arbetet begränsas med att bara se på barn under 18år och när det gäller fysiskt och psykiskt våld. För att nå resultat har sju stycken vetenskapliga artiklar använts från olika databaser. Dessa artiklar har bearbetats och analyserats med hjälp av innehållsanalys.
I resultatet kommer det fram att ingen av de förebyggande metoder som kom upp i artiklarna tar upp själva anknytningen medan två stycken metoder har som mål att förstärka relationen mellan barnen och föräldrarna. Dessa är: Early Start programmet och Parent-Child Interaction Therapy (PCIT)
This degree thesis deals with methods that attempt to prevent domestic violence. The aim is to describe how a professional can help children who have been exposed to domestic violence and to describe how the relationship between parent and child is considered when working to prevent domestic violence. The questions for my research were:
1. What professional practices are there to support and help children, who exposed to violence?
2. What is the attachment´s role in the working practices of prevention?
As a theory of my work, is John Bowlby´s attachment theory used. The work is limited to only look at children under 18 years and at physically and mentally violence. To achieve results, I have used seven scientific articles from different databases. These articles have processed and analyzed by using a contents analysis. In the results, the conclusion was that none of the prevention methods that came up in these articles deal with the attachment but two methods is aimed at strengthening the relationship between children and parents. These are: Early Start program and the Parent-Child Interaction Therapy (PCIT)