Liiketoimintasuunnitelman raportti : Culture Camping
Liukkonen, Alisa (2020)
Liukkonen, Alisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229854
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda liiketoimintasuunnitelma majoituspalvelusta tekijän myöhempää toimeenpanoa varten vuosille 2025-2030. Opinnäytetyö toteutettiin kesä-syys-jaksolla 2020 ja siinä on käytetty paljon erilaista kirjallisuutta sekä tietoa internetistä. Liiketoimintasuunnitelma on salainen.
Raportissa perehdyttiin Suomen leirintäalueiden nykytilanteeseen, alan mahdollisiin kilpailijoihin, kulttuurin merkitykseen matkailupalveluissa ja yhteiskunnassa sekä siihen, onko uusille leirintäaluepalveluille tilaa nykyisillä markkinoilla. Raportissa käytettiin rahoituksen ja riskien kartoittamisen tukena Riihimäellä myynnissä olevaa Lempivaaran leirintäaluetta.
Tilastotietoja ja muita tuloksia työhön saatiin perehtymällä myynnissä oleviin leirintäalueisiin, Lapin vetovoimatekijöihin, Enontekiön muihin leirintäalueisiin sekä niiden palveluihin. Kirjallisuudesta sekä erilaisista tilastollisista raporteista saatiin tukea työn pohja-aineistoon. Työssä hyödynnettiin Benchmarking- ja SWOT-analyysimenetelmiä. Benchmarkingin tarkoitus oli vertailla omaa liikeideaa jo olemassa oleviin yrityksiin ja niiden palveluihin. SWOT-analyysi auttoi hahmottamaan yrittäjän ja yrityksen vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet.
Liikeideaksi syntyi kulttuurillinen leirintäalue Culture Camping. Kulttuurimatkailu tuli useasti työn aikana esille ja muodostui pääteemaksi liiketoiminnalle. Culture Camping tarjoaa asiakkailleen monipuolisen kokemuksen Lapin luonnon, kulttuurin ja kansainvälisyyden parissa. Asiakkaat ovat keskimäärin 24-44 -vuotiaita suomalaisia, isobritannialaisia ja norjalaisia. Culture Camping kohdennettiin Lappiin, Enontekiön alueelle. Leirintäkeskuksen toiminta suunniteltiin ympärivuotiseksi ja paikallista sekä kansainvälistä kulttuurikasvatusta ja luontomatkailua tukevaksi.
Raportissa perehdyttiin Suomen leirintäalueiden nykytilanteeseen, alan mahdollisiin kilpailijoihin, kulttuurin merkitykseen matkailupalveluissa ja yhteiskunnassa sekä siihen, onko uusille leirintäaluepalveluille tilaa nykyisillä markkinoilla. Raportissa käytettiin rahoituksen ja riskien kartoittamisen tukena Riihimäellä myynnissä olevaa Lempivaaran leirintäaluetta.
Tilastotietoja ja muita tuloksia työhön saatiin perehtymällä myynnissä oleviin leirintäalueisiin, Lapin vetovoimatekijöihin, Enontekiön muihin leirintäalueisiin sekä niiden palveluihin. Kirjallisuudesta sekä erilaisista tilastollisista raporteista saatiin tukea työn pohja-aineistoon. Työssä hyödynnettiin Benchmarking- ja SWOT-analyysimenetelmiä. Benchmarkingin tarkoitus oli vertailla omaa liikeideaa jo olemassa oleviin yrityksiin ja niiden palveluihin. SWOT-analyysi auttoi hahmottamaan yrittäjän ja yrityksen vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet.
Liikeideaksi syntyi kulttuurillinen leirintäalue Culture Camping. Kulttuurimatkailu tuli useasti työn aikana esille ja muodostui pääteemaksi liiketoiminnalle. Culture Camping tarjoaa asiakkailleen monipuolisen kokemuksen Lapin luonnon, kulttuurin ja kansainvälisyyden parissa. Asiakkaat ovat keskimäärin 24-44 -vuotiaita suomalaisia, isobritannialaisia ja norjalaisia. Culture Camping kohdennettiin Lappiin, Enontekiön alueelle. Leirintäkeskuksen toiminta suunniteltiin ympärivuotiseksi ja paikallista sekä kansainvälistä kulttuurikasvatusta ja luontomatkailua tukevaksi.