Ergonomiaa koululaisille : Ergonomiaopas Savonlinnan normaalikoulun yläkoululaisille
Kalliomäki, Mari; Heinonen, Riina; Wilska, Heli (2012)
Kalliomäki, Mari
Heinonen, Riina
Wilska, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tuoreista lähteistä ja tutkimuksista tietoa ergonomiasta sekä nuorten tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Näiden tietojen pohjalta teemme tuotekehittelynä nuorille suunnatun ergonomiaoppaan. Tarkoituksenamme on syventyä nuorten tuki- ja liikuntaelinkipujen syntymiseen ja niiden ennaltaehkäisyyn ergonomisin keinoin.
Viime vuosien aikana niska-hartiaseudun sekä alaselän vaivat ovat yleistyneet nuorten keskuudessa. Syinä tähän on pidetty muun muassa lisääntynyttä tietokoneella ja viihdemedian parissa vietettyä aikaa. Tutkimuksissa on myös todettu, että nuorena omaksuttua huonoa ryhtikäyttäytymistä on vaikeampi muuttaa vanhemmalla iällä. Huonolla ryhtikäyttäytymisellä tiedetään myös olevan vaikutusta tuki- ja liikuntaelinvaivojen syntymiseen. Nuorilla esiintyviä tuki- ja liikuntaelinvaivoja on mahdollista ennalta-ehkäistä tarjoamalla heille riittävästi tietoa ergonomiasta sekä sen eri osa-alueista, esimerkiksi nostamisesta, kantamisesta sekä istumisesta.
Opas on tuotettu opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta Savonlinnan normaalikoulun yläas-teikäisille. Teoreettiseen viitekehykseen on koottu teoria- ja tutkimustietoa ryhdistä, istumisesta, näyttö- päätetyöskentelystä, repun nostamisesta ja kantamisesta sekä näiden kaikkien vaikutuksesta nuorten tuki- ja liikuntaelinongelmiin.
Oppaan teossa on ollut mukana Savonlinnan normaalikoulun henkilökunta sekä oppilaat. Opas on suunnattu oppilaiden käyttöön, ja sitä täydentää teoreettinen viitekehys, josta opettajat saavat täydentää oppaan tietoja opetustilanteissa. Oppaassa on kerrottu tekstein ja kuvin oikeat ja väärät toimintatavat edellä mainituista ergonomiaan vaikuttavista asioista. Oppaan tarkoituksena on tarjota nuorille tietoa er-gonomiasta sekä herätellä ajatuksia heidän omasta ryhtikäyttäytymisestään. Opas luovutetaan yhteistyö-koululle sähköisenä versiona, eikä sitä anneta muille tahoille käyttöön.
Viime vuosien aikana niska-hartiaseudun sekä alaselän vaivat ovat yleistyneet nuorten keskuudessa. Syinä tähän on pidetty muun muassa lisääntynyttä tietokoneella ja viihdemedian parissa vietettyä aikaa. Tutkimuksissa on myös todettu, että nuorena omaksuttua huonoa ryhtikäyttäytymistä on vaikeampi muuttaa vanhemmalla iällä. Huonolla ryhtikäyttäytymisellä tiedetään myös olevan vaikutusta tuki- ja liikuntaelinvaivojen syntymiseen. Nuorilla esiintyviä tuki- ja liikuntaelinvaivoja on mahdollista ennalta-ehkäistä tarjoamalla heille riittävästi tietoa ergonomiasta sekä sen eri osa-alueista, esimerkiksi nostamisesta, kantamisesta sekä istumisesta.
Opas on tuotettu opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta Savonlinnan normaalikoulun yläas-teikäisille. Teoreettiseen viitekehykseen on koottu teoria- ja tutkimustietoa ryhdistä, istumisesta, näyttö- päätetyöskentelystä, repun nostamisesta ja kantamisesta sekä näiden kaikkien vaikutuksesta nuorten tuki- ja liikuntaelinongelmiin.
Oppaan teossa on ollut mukana Savonlinnan normaalikoulun henkilökunta sekä oppilaat. Opas on suunnattu oppilaiden käyttöön, ja sitä täydentää teoreettinen viitekehys, josta opettajat saavat täydentää oppaan tietoja opetustilanteissa. Oppaassa on kerrottu tekstein ja kuvin oikeat ja väärät toimintatavat edellä mainituista ergonomiaan vaikuttavista asioista. Oppaan tarkoituksena on tarjota nuorille tietoa er-gonomiasta sekä herätellä ajatuksia heidän omasta ryhtikäyttäytymisestään. Opas luovutetaan yhteistyö-koululle sähköisenä versiona, eikä sitä anneta muille tahoille käyttöön.