OPISKELIJOIDEN KOKEMUKSIA TUESTA JA SEN SAATAVUUDESTA HAASTAVISSA ELÄMÄNTILANTEISSA JA KRIISEISSÄ ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTOSSA
Nieminen, Riikka-Susanna (2012)
Nieminen, Riikka-Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107531
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia tuesta ja sen saatavuudesta haastavissa elämäntilanteissa ja kriiseissä. Tavoitteena oli saada tietoa myös siitä, miten opiskelijat oli kohdattu mahdollisissa haastavissa elämäntilanteissa ja kriiseissä. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten opiskelijat toivoisivat koulun kriisityöstä kehitettävän.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja aineistoa kerättiin käyttäen havainnointia, keskusteluja ja opiskelijoiden kirjoituksia. Opinnäytetyöprosessin aikana opiskelijaryhmiä tavattiin neljä kertaa. Opiskelijoita tavattiin kolme kertaa Haminan kampuksella ja yhden kerran tutorkoulutusleirillä. Opinnäytetyö on vahvasti työelämälähtöinen ja sen tarkoitus on kehittää työn tekemistä opiskelijahuollon ja kuraattorityön näkökulmasta sekä parantaa opiskelijoiden kohtaamista Ekamilla.
Aineiston analyysina käytettiin teemoittelua ja reflektiivistä analyysia. Viimeinen opiskelijoiden tapaaminen oli tutoropiskelijoiden reflektiivinen analyysitapaaminen. Aineistosta nousi neljä teema-aluetta, jotka olivat: kriisien ja haastavien elämäntilanteiden kokemukset, tukikokemukset, tuen tarve ja ehdotukset. Opiskelijoiden tapaamisten perusteella tuki oli osittain hyvää, mutta siinä oli paljon parannettavaa. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska opiskelijoiden äänen kuuluvaksi tulemista pidetään tärkeänä. Tärkeää on myös kehittää yhteistyötä, jotta nuoret jaksaisivat opinnoissaan paremmin.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta ja aineistoa kerättiin käyttäen havainnointia, keskusteluja ja opiskelijoiden kirjoituksia. Opinnäytetyöprosessin aikana opiskelijaryhmiä tavattiin neljä kertaa. Opiskelijoita tavattiin kolme kertaa Haminan kampuksella ja yhden kerran tutorkoulutusleirillä. Opinnäytetyö on vahvasti työelämälähtöinen ja sen tarkoitus on kehittää työn tekemistä opiskelijahuollon ja kuraattorityön näkökulmasta sekä parantaa opiskelijoiden kohtaamista Ekamilla.
Aineiston analyysina käytettiin teemoittelua ja reflektiivistä analyysia. Viimeinen opiskelijoiden tapaaminen oli tutoropiskelijoiden reflektiivinen analyysitapaaminen. Aineistosta nousi neljä teema-aluetta, jotka olivat: kriisien ja haastavien elämäntilanteiden kokemukset, tukikokemukset, tuen tarve ja ehdotukset. Opiskelijoiden tapaamisten perusteella tuki oli osittain hyvää, mutta siinä oli paljon parannettavaa. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, koska opiskelijoiden äänen kuuluvaksi tulemista pidetään tärkeänä. Tärkeää on myös kehittää yhteistyötä, jotta nuoret jaksaisivat opinnoissaan paremmin.