Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ljudplanering, mixning och liveinspelning av musikalen Trollkarlen från Oz på Raseborgs Sommarteater

Söderström, Jesper (2012)

 
Avaa tiedosto
Soderstrom_Jesper.pdf (12.89Mt)
Lataukset: 


Söderström, Jesper
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110889
Tiivistelmä
Detta erfarenhetsbaserade examensarbete är en presentation av mitt arbete som ljuddesigner under musikalen Trollkarlen från Oz på Raseborgs Sommarteater 2011. Frågeställningen lyder hur man i mindre produktioner som denna med relativt höga ljudtekniska krav och en begränsad budget skall kunna uppnå en hög ljudkvalitet för både publiken som alla medverkande inom produktionen. Syftet med arbetet är att få en dokumentation gjord för de ljudtekniker som hamnar i liknande situationer. Ljudutrustningen presenteras först och därefter presenteras hur utrustningen användes så att läsaren skall förstå logiken bakom lösningarna. Justering av PA-systemet, planering av mikrofonbyten, monitorlinjer, ljudeffekter i surround och metoder för att få en välljudande soundtrack av musikalen gjord på liveinspelningar är några av de centrala rubrikerna. Detta arbete går inte djupgående in på ljudutrustningens specifikationer och tar ej heller upp konstnärliga metoder för mixning och ljudeffekt-design utan fokuserar istället på praktiska ljudtekniska lösningar. Lösningarna är baserade på kravet från musikalen kombinerat med teaterns tillgängliga ljudutrustning men kan även fungera som allmänna lösningar då all ljudutrustning fungerar på liknande sätt. Även problem som uppstod diskuteras. För att detta arbete skall bli förståeligt bör läsaren ha grundkunskaper inom ljudteknik.
 
This experience-based thesis is a presentation of my work as a sound designer during the musical “Trollkarlen från Oz” (The Wizard of Oz) at Raseborgs Sommarteater 2011. How can high quality sound be achieved for the audience as well as for all the participators in the production with relatively high demands on sound quality combined with a limited budget? The purpose of this thesis is to answer that question and make a documentation for those sound technicians facing a similar situation. The sound equipment is first presented and then the use of the equipment is presented so that the reader can understand the logic behind the solutions. PA adjustments, a plan for switching microphones between actors, monitor setups, surround sound effects and methods for accomplishing a well sounding live-recorded soundtrack are some of the main topics. This thesis will not cover detailed sound equipment specifications and will neither cover artistic mixing methods nor artistic sound effect design. The main focus are on practical solutions. The solutions are equipment-based combined with what the musical demands, but may also work as a general sound technique solution since all sound equipment work in a similar way. Encountered problems are also discussed. Basic knowledge of sound technique is recommended in order for this thesis to be understood.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste