Ennen kuin esirippu nousee : Tuottaja teatteriesityksen taustalla
Koistinen, Maarit (2009)
Koistinen, Maarit
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910215052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910215052
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tutkimus teatterituottajuudesta. Oma kokemukseni harrastajateatteriproduktiossa tuottajan työstä sai minut pohtimaan laajemmin tuottajan työn merkitystä teatterin kentällä, jolla teatterimaailman tuntevalle tuottajalle on tarve ja tilaus. Halusin lähteä selvittämään tarkemmin, millainen on hyvä teatterituottaja, ja millainen on hänen panoksensa teatteriproduktiossa. Pohjaan tutkimukseni esitykseen NeNaiset – Lipmunklit!, jonka tuotannosta vastasin syksyllä 2008.
Nykyteatterissa korostuu prosessin merkitys. Esitystä ei lähdetäkään työstämään valmiista tekstistä vaan se kehkeytyy harjoitusten myötä. Harrastajateatterit ovat resurssien puutteiden vuoksi usein yhteistoiminnallisia, jolloin tuotannolliset tehtävät jakautuvat ryhmän kesken, eikä eriytyviä vastuualuieta välttämättä ole. Ohjaaja on produktion vetovastuullinen, mutta myös tuottajan halutaan olevan läsnä koko persoonallaan. Kuinka tuottaja rooliutuu produktioon, jossa muut ovat osa taiteellista työryhmää ja tuottaja toimenkuvansa vuoksi sen ulkopuolella?
Haastattelin turkulaisen teatteriryhmän Teatteri Terve Tytön kolmea jäsentä; Laura Hurmetta, Suvi Kanniaista ja Kirsi-Marjut Alénia selvittääkseni, mitä nämä pian valmistuvat teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijat tuottajaltaan vaativat ja haluavat. Halusin antaa ohjaajille puheenvuoron kehittääkseni itseäni tuottajana.
Vapaamuotoinen teemahaastattelu haastateltavien kesken selvensi minulle, että tuottaja halutaan teatteriproduktioon paitsi antamaan osaamistaan talous- ja markkinointipuolella, myös tukemaan, kannustamaan ja antamaan rohkeasti mielipiteensä – jopa taiteelliseen sisältöön. Tuottajan toimenkuva sovitaan produktiokohtaisesti.
Nykyteatterissa korostuu prosessin merkitys. Esitystä ei lähdetäkään työstämään valmiista tekstistä vaan se kehkeytyy harjoitusten myötä. Harrastajateatterit ovat resurssien puutteiden vuoksi usein yhteistoiminnallisia, jolloin tuotannolliset tehtävät jakautuvat ryhmän kesken, eikä eriytyviä vastuualuieta välttämättä ole. Ohjaaja on produktion vetovastuullinen, mutta myös tuottajan halutaan olevan läsnä koko persoonallaan. Kuinka tuottaja rooliutuu produktioon, jossa muut ovat osa taiteellista työryhmää ja tuottaja toimenkuvansa vuoksi sen ulkopuolella?
Haastattelin turkulaisen teatteriryhmän Teatteri Terve Tytön kolmea jäsentä; Laura Hurmetta, Suvi Kanniaista ja Kirsi-Marjut Alénia selvittääkseni, mitä nämä pian valmistuvat teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijat tuottajaltaan vaativat ja haluavat. Halusin antaa ohjaajille puheenvuoron kehittääkseni itseäni tuottajana.
Vapaamuotoinen teemahaastattelu haastateltavien kesken selvensi minulle, että tuottaja halutaan teatteriproduktioon paitsi antamaan osaamistaan talous- ja markkinointipuolella, myös tukemaan, kannustamaan ja antamaan rohkeasti mielipiteensä – jopa taiteelliseen sisältöön. Tuottajan toimenkuva sovitaan produktiokohtaisesti.