Toimittajamarkkinoiden hallinta : Case: BIM Finland Oy
Martikainen, Joona; Arifullen, Tarik (2012)
Martikainen, Joona
Arifullen, Tarik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia BIM Finland Oy:n Kouvolan toimipisteen toimittajasuhteiden nykytilaa sekä toimittajamarkkinoiden hallinnan kehitysmahdollisuuksia. Työllä pyrittiin kehittämään yrityksen tämänhetkistä toimittajamarkkinoiden hallintaa, luoda edellytykset onnistuneelle yhteistyölle sekä tuoda ilmi asioita, joita yhteistyökumppanit haluaisivat saavuttaa yhteistyöllä, ja analysoida heidän kykyään palvella BIM Finland Oy:tä. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli kartoittaa asioita, joita toimittajamarkkinoiden onnistunut hallinta luo yritykselle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka lähetettiin BIM Finland Oy:n tärkeimmille toimittajille ympäri maailmaa, sekä lähihaastattelua, joka rajoittui ainoastaan BIM Finland Oy:n Kouvolan toimipisteen johtohenkilöstöön. Kemikaalintoimittajille lähetetystä kyselystä saatiin vastausprosentiksi 50. Kemikaalintoimittajille lähetetyistä kyselyn tuloksista kävi ilmi, että he haluaisivat kehittää yhteistyötään BIM Finland Oy:n kanssa ja syventää yhteistyön muotoa operatiivisesta kohti taktista - ja strategista yhteistyömallia. Lisäksi ilmeni, että yhteistyössä olevat yritykset haluaisivat kehittää merkittävästi yritysten välistä informaation jakamista ja joustavuutta. Yritykselle kohdistetussa kyselyssä kävi ilmi, että yritys olisi myös valmis parantamaan yhteistyösuhteitaan kemikaalintoimittajien vastausten perusteella.
Työn tuloksena pystytään teorian sekä suoritettujen tutkimusten avulla kartoittamaan kohdeyrityksen toimittajamarkkinoiden hallinnan kehityskohtia sekä luomaan toimeksiantajalle sopivia toimintamenetelmiä. Tutkimustulokset ja ehdotukset luovat perustan yrityksen onnistuneelle toimittajayhteistyölle sekä toimittajamarkkinoiden hallinnalle kemikaalintoimittajien näkökulmien ja teorian avulla. Tutkimus on pintapuolinen tarkastelu BIM Finland Oy:n toimittajayhteistyöstä ja sen hallinnasta. Tutkimusta voitaisiin käyttää alustavana pohjana toimittajamarkkinoiden hallinnan kehittämiselle, mutta syvällisempien tutkimustuloksien saamiseksi tulisi paperiteollisuuden alaan perehtyä syvällisemmin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka lähetettiin BIM Finland Oy:n tärkeimmille toimittajille ympäri maailmaa, sekä lähihaastattelua, joka rajoittui ainoastaan BIM Finland Oy:n Kouvolan toimipisteen johtohenkilöstöön. Kemikaalintoimittajille lähetetystä kyselystä saatiin vastausprosentiksi 50. Kemikaalintoimittajille lähetetyistä kyselyn tuloksista kävi ilmi, että he haluaisivat kehittää yhteistyötään BIM Finland Oy:n kanssa ja syventää yhteistyön muotoa operatiivisesta kohti taktista - ja strategista yhteistyömallia. Lisäksi ilmeni, että yhteistyössä olevat yritykset haluaisivat kehittää merkittävästi yritysten välistä informaation jakamista ja joustavuutta. Yritykselle kohdistetussa kyselyssä kävi ilmi, että yritys olisi myös valmis parantamaan yhteistyösuhteitaan kemikaalintoimittajien vastausten perusteella.
Työn tuloksena pystytään teorian sekä suoritettujen tutkimusten avulla kartoittamaan kohdeyrityksen toimittajamarkkinoiden hallinnan kehityskohtia sekä luomaan toimeksiantajalle sopivia toimintamenetelmiä. Tutkimustulokset ja ehdotukset luovat perustan yrityksen onnistuneelle toimittajayhteistyölle sekä toimittajamarkkinoiden hallinnalle kemikaalintoimittajien näkökulmien ja teorian avulla. Tutkimus on pintapuolinen tarkastelu BIM Finland Oy:n toimittajayhteistyöstä ja sen hallinnasta. Tutkimusta voitaisiin käyttää alustavana pohjana toimittajamarkkinoiden hallinnan kehittämiselle, mutta syvällisempien tutkimustuloksien saamiseksi tulisi paperiteollisuuden alaan perehtyä syvällisemmin.