Fysioterapeutti terveyspalvelujen tuottajana : itsearviointi laadunhallinnan lähtökohtana.
Soikkeli, Piia (2012)
Soikkeli, Piia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ammatinharjoittajan toiminnan johtamista ja käynnistää laadunhallintajärjestelmän rakentaminen Fysioterapia Piia Soikkelille. Toiminnan laatutilanteen kartoituksessa käytettiin ITE- itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmää. Menetelmästä saatujen tulosten ja yrittäjän omien oppimistarpeiden perusteella valittiin ammatinharjoittajan toiminnan kehittämisen kohteet ja toteutettiin kehittämistoimenpiteet käytännössä. Saadut tulokset liitettiin yrityksen kehitteillä olevaan laatukäsikirjaan, jonka työstämisestä opinnäytetyö lähti liikkeelle keväällä 2010.
Opinnäytetyössä kuvataan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä painottaen erityisesti lainsäädäntöä ja fysioterapeutin roolia palvelujen järjestäjänä. Lisäksi kuvataan laatujohtamista, laadunhallintaa ja laatua sekä fysioterapiayksikön laadunhallintaa ja johtamista, joiden selventäminen ja ymmärtäminen oli olennainen osa opinnäytetyöprosessia.
ITE on työyksikön itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmä, joka auttaa valmentautumaan kohti järjes-telmällistä laadunhallintaa. ITE-menetelmä etenee kehittämisprosessina, jossa on seitsemän vaihetta. Näiden eri vaiheiden mukaisessa työskentelyssä oppiminen ja kehittäminen kulkevat rinta rinnan ja tavoitteena on tehdä asiat paremmin ja näin saada aikaan parempia tuloksia. ITE-menetelmän ideologiassa on yhtäläisyyksiä laatujohtamisen ideologiaan. Laatujohtamisen ideologiaan sisältyy vahvasti asiakaskeskeisyys ja -lähtöisyys, sitoutuminen ja yhdessä tekeminen sekä jatkuva kehittäminen.
Toteutetun ITE-itsearvioinnin perusteella toiminnan kehittämisen kohteiksi valittiin johtaminen, asiakas-palaute, markkinointi ja yhteistyö. Konkreettisena tuloksena syntyi selkeä kuvaus yrityksen perustehtävästä, johtamisjärjestelmästä ja laatutekijöistä. Lisäksi yrityksen työvälineiksi valmistui asiakaspalautelomake ja palveluesite.
Opinnäytetyössä kuvataan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä painottaen erityisesti lainsäädäntöä ja fysioterapeutin roolia palvelujen järjestäjänä. Lisäksi kuvataan laatujohtamista, laadunhallintaa ja laatua sekä fysioterapiayksikön laadunhallintaa ja johtamista, joiden selventäminen ja ymmärtäminen oli olennainen osa opinnäytetyöprosessia.
ITE on työyksikön itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmä, joka auttaa valmentautumaan kohti järjes-telmällistä laadunhallintaa. ITE-menetelmä etenee kehittämisprosessina, jossa on seitsemän vaihetta. Näiden eri vaiheiden mukaisessa työskentelyssä oppiminen ja kehittäminen kulkevat rinta rinnan ja tavoitteena on tehdä asiat paremmin ja näin saada aikaan parempia tuloksia. ITE-menetelmän ideologiassa on yhtäläisyyksiä laatujohtamisen ideologiaan. Laatujohtamisen ideologiaan sisältyy vahvasti asiakaskeskeisyys ja -lähtöisyys, sitoutuminen ja yhdessä tekeminen sekä jatkuva kehittäminen.
Toteutetun ITE-itsearvioinnin perusteella toiminnan kehittämisen kohteiksi valittiin johtaminen, asiakas-palaute, markkinointi ja yhteistyö. Konkreettisena tuloksena syntyi selkeä kuvaus yrityksen perustehtävästä, johtamisjärjestelmästä ja laatutekijöistä. Lisäksi yrityksen työvälineiksi valmistui asiakaspalautelomake ja palveluesite.