Urheilevan kouluikäisen ravitsemus ja lepo : Koulutus 12-13-vuotiaille juniorijääkiekkoilijoille ja heidän vanhemmilleen
Forsman, Noora; Puntanen, Hanne; Toivanen, Anni (2009)
Forsman, Noora
Puntanen, Hanne
Toivanen, Anni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205742
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli järjestää koulutukset Mikkelin Juniori-Jukureiden 12–13-vuotiaille pelaajille ja heidän vanhemmilleen ravitsemuksesta sekä unesta ja levosta. Järjestimme molempien ikäluokkien pojille omat toiminnalliset tapahtumat eri päivinä Mikkelin ammattikorkeakoulun toimintayksikössä Elixiirissä. Vanhemmille pidimme kyseisistä aiheista luentotilaisuuden Mikkelin ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan kampuksella.
Opinnäytetyömme koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisen prosessin kuvauksesta. Teoriaosuudessa käsittelemme 12–13-vuotiaan fyysistä ja psyykkistä kehitysvaihetta, hyvän ravitsemuksen ja riittävän unen merkitystä kouluikäisen kehitykselle sekä urheilun asettamia ravitsemuksellisia haasteita. Tutkimusten avulla tarkastelemme myös peruskouluikäisten ravitsemuksellista tilaa sekä nukkumistottumuksia.
Pyrkimyksenämme oli vaikuttaa poikien terveyttä edistäviin elämäntapoihin ja havainnollistaa niiden merkitystä liittyen urheilulliseen elämäntapaan. Poikien tapahtumat olivat luonteeltaan toiminnallisia ja ne koostuivat kolmesta erilaisesta pisteestä, joissa käsiteltiin eri menetelmin ravitsemuksellisesti hyvän aamu- ja välipalan kokoamista, energiantarvetta ja -kulutusta sekä riittävän unen ja levon merkitystä. Vanhempien luennoilla kerroimme edellä mainittujen asioiden lisäksi pääaterioista, ateriarytmityksestä sekä nesteytyksen tarpeellisuudesta.
Vanhemmilta ja pojilta keräämämme palautteen perusteella tilaisuudet olivat hyödyllisiä ja kiinnostavia. Pojille uusimpia ja kiinnostavimpia asioita olivat ravitsemukseen liittyvät aiheet. Vanhemmat taas kokivat saaneensa eniten uutta tietoa nesteytyksestä ja kiinnostavimpia aiheita olivat muun muassa päihteet ja elämänhallinta. Tällaiselle työlle oli selkeästi tarvetta ja jatkossa olisi hyvä järjestää samankaltaisia tapahtumia eri aiheista. Jatkossa käsiteltäviä aihealueita voisivat ravitsemuksen ja levon lisäksi olla esimerkiksi päihteet ja hygienia.
Opinnäytetyömme koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisen prosessin kuvauksesta. Teoriaosuudessa käsittelemme 12–13-vuotiaan fyysistä ja psyykkistä kehitysvaihetta, hyvän ravitsemuksen ja riittävän unen merkitystä kouluikäisen kehitykselle sekä urheilun asettamia ravitsemuksellisia haasteita. Tutkimusten avulla tarkastelemme myös peruskouluikäisten ravitsemuksellista tilaa sekä nukkumistottumuksia.
Pyrkimyksenämme oli vaikuttaa poikien terveyttä edistäviin elämäntapoihin ja havainnollistaa niiden merkitystä liittyen urheilulliseen elämäntapaan. Poikien tapahtumat olivat luonteeltaan toiminnallisia ja ne koostuivat kolmesta erilaisesta pisteestä, joissa käsiteltiin eri menetelmin ravitsemuksellisesti hyvän aamu- ja välipalan kokoamista, energiantarvetta ja -kulutusta sekä riittävän unen ja levon merkitystä. Vanhempien luennoilla kerroimme edellä mainittujen asioiden lisäksi pääaterioista, ateriarytmityksestä sekä nesteytyksen tarpeellisuudesta.
Vanhemmilta ja pojilta keräämämme palautteen perusteella tilaisuudet olivat hyödyllisiä ja kiinnostavia. Pojille uusimpia ja kiinnostavimpia asioita olivat ravitsemukseen liittyvät aiheet. Vanhemmat taas kokivat saaneensa eniten uutta tietoa nesteytyksestä ja kiinnostavimpia aiheita olivat muun muassa päihteet ja elämänhallinta. Tällaiselle työlle oli selkeästi tarvetta ja jatkossa olisi hyvä järjestää samankaltaisia tapahtumia eri aiheista. Jatkossa käsiteltäviä aihealueita voisivat ravitsemuksen ja levon lisäksi olla esimerkiksi päihteet ja hygienia.