Temadag om återupplivning för högstadieelever
Sirviö, Birger; Wickström, Jens (2021)
Sirviö, Birger
Wickström, Jens
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134746
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att ta reda på ifall ett kort utbildningstillfälle i återupplivning för lekmän skulle ge upphov till ökat kunnande i ämnet i en målgrupp bestående av 32 elever i grundskolans nionde årskurs. Undersökning skedde genom att observera utförandet av återupplivning på dockor samt att ha informanterna att besvara enkäter efter utförandet.
Frågeställningen lyder således Kan en temadag bestående av återupplivnings-workshop fungera som effektiv inlärningsmetod för lekmän i grundskolans nionde årskurs?
Skribenterna höll tillsammans med en hälsovårds-studerande från Arcada en temadag i första hjälpen. I undersökningen deltog två klasser i grundskolans nionde årskurs. Arbetet är en del av Arcadas Säkerhetskultur-projekt.
Skribenterna hade valt att använda sig av den kvantitativa metoden och komplettera denna med den kvalitativa forskningsmetoden. Som teoretiska referensram användes den holistiska inlärningsmetoden upplevelsebaserat lärande. Studien demonstrerade att de undersökta informanterna hade en god uppfattning om mekanismerna bakom återupplivning. Indikationer för ivrighet att delta demonstrerades också. Den här studien ger inte något konkret svar på den ställda forskningsfrågan. Denna slutsats har nåtts på basis av avsaknaden av förhandskartläggning till följd av försenat forskningslov, litet sampel på studien samt kort och begränsad uppföljning.
Frågeställningen lyder således Kan en temadag bestående av återupplivnings-workshop fungera som effektiv inlärningsmetod för lekmän i grundskolans nionde årskurs?
Skribenterna höll tillsammans med en hälsovårds-studerande från Arcada en temadag i första hjälpen. I undersökningen deltog två klasser i grundskolans nionde årskurs. Arbetet är en del av Arcadas Säkerhetskultur-projekt.
Skribenterna hade valt att använda sig av den kvantitativa metoden och komplettera denna med den kvalitativa forskningsmetoden. Som teoretiska referensram användes den holistiska inlärningsmetoden upplevelsebaserat lärande. Studien demonstrerade att de undersökta informanterna hade en god uppfattning om mekanismerna bakom återupplivning. Indikationer för ivrighet att delta demonstrerades också. Den här studien ger inte något konkret svar på den ställda forskningsfrågan. Denna slutsats har nåtts på basis av avsaknaden av förhandskartläggning till följd av försenat forskningslov, litet sampel på studien samt kort och begränsad uppföljning.