Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"TUNNE-VÄRI-SÄVEL" -multimediaprojekti: yhteistyö ja digitalisaatio lasten ja nuorten moniaistillisen taidetuottamisen yhteistyöprojektissa

Tähtinen, Satu Kristiina (2021)

 
Avaa tiedosto
Tahtinen_Kristiina.pdf (2.786Mt)
Lataukset: 


Tähtinen, Satu Kristiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104306493
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin multitaideprojektin "TUNNE-VÄRI-SÄVEL" viitekehyksessä mitä kehittämistarpeita Raahen alueen taiteen perusopetuksessa tehtävässä yhteistyössä ja niihin liittyvissä oppimis- ja työskentelyalustoissa oli. Projekti oli keskittynyt moniaistillisen taidekokonaisuuden luomiseen. Tutkin projektivastaavan näkökulmasta, mitkä käytössä olevista digitaalisista työkaluista opettajat kokivat hyödyllisiksi ja toimiviksi työskennellessään oppilaiden ja kollegoiden kanssa ja minkälaisia palveluita ja uudistuksia opettajat toivoisivat jatkossa. Selvitin myös, miten yhteistyö toimi projektin aikana ja minkälaisia kehityskohteita nousi esille. Pedagoginen kehitystyö on jatkuva prosessi, jossa oppiva organisaatio kehittyy ja oppii uutta.

Tutkimusmenetelmänä käytin kahta eri laajuista laadullista teemahaastattelua ja Microsoft Formsilla tuotettuja pikakyselyitä sekä omia huomioita "TUNNE-VÄRI-SÄVEL"-multimediaprojektissa. Suuremmat haastattelut toteutin kahdessa osiossa. Ensimmäisessä osiossa selvitin digitaalisten työkalujen käytön kokemuksia lokakuussa 2020 taiteen perusopetuksen oppilaitosten rehtoreilta, opettajilta sekä Tapahtumatalo Raahen tuottajalta ja tapahtumasihteeriltä. Haastattelu oli osa kulttuuri- ja luovan talouden artikkelityöryhmän haastatteluja. Toisen haastattelun toteutin helmikuussa 2021, jossa kartoitin projektissa mukana olevien opettajien käyttökokemuksia erilaisten sovellusten ja työkalujen käytöstä projektissa. Oppilaat vastasivat projektin lopussa Microsoft Formsilla mielipide-kyselyyn sitoutumisesta ja mielekkyydestä helmikuussa 2021.

Lähdeaineistona olen käyttänyt valtakunnallisia strategioita, visioita sekä opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksiä sekä tutkimus- ja artikkelimateriaaleja. Tutkittavan aiheen keskiössä oli yhteistyö ja monipuolistavat opetustavat.

Projekti on toteutettu kolmen eri oppilaitoksen yhteistyönä. Mukana projektissa on ollut Raahen musiikkiopisto ja Raahe-opiston taiteen perusopetusluokat. Äänitys- ja videotyöt tilattiin Lybeckerin Mediakeskuksen tapahtumatekniikan ja videotuotannon koulutusohjelman nuori yrittäjä -ryhmältä.

Tällä hetkellä digitaalisuuden ja yhteistyön kehittäminen on vahvasti esillä valtakunnallisissa strategioissa ja opetuksen kehittämisessä. Digitalisaatio ja yhteistyön uudet ilmaisumuodot koskettavat myös instrumenttiopetusta. Kulttuuripoliittiset tavoitteet tukevat yhteistyön kehittämistä ja yhteisöllisyyden korostamista myös Raahen alueen taiteen perusopetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste