Förändringar i två mediebyråkunders marknadsföringsplaner på grund av Covid-19
Ignatius, Jennifer (2021)
Ignatius, Jennifer
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626447
Tiivistelmä
I och med Covid-19 pandemin hamnade många företag tänka om sina marknadsförings-planer. I detta slutarbete undersöks hur två kunder hos en marknadsföringsbyrå har ändrat sina satsningar och marknadsföringsplaner under åren 2019–2020. Marknadsföringsby-rån i fråga är Polhem OY och kunderna är representerade som kund A och B. Syftet med detta arbete är att jämföra kunderna mot varandra och på det viset kunna ställa upp svaren i en tabell. I teoridelen diskuteras olika marknadsföringsstrategier och vad det finns för faktorer som påverkas konsumenter då de skall göra ett köp, samt varför företag väljer att utkontraktera vissa delar av sin verksamhet. Teoridelen innefattar också vad varumärke är och varför det är bra att ha ett starkt varumärkeskapital. Undersökningen utfördes genom en semistrukturerad intervju, som sedan transkriberades och analyserades. Svaren är se-dan presenterade till den teoretiska referensramen. Både kund A och B har genomgått olika förändringar i deras marknadsföring samt vissa delar av budgetering. Kund A har haft en större varumärkesändring som varit mycket lyckad. Som respondent till intervjun valde jag en anställd på Polhem som jobbat där i flera år och har även ansvaret över kund A och B.