Arabiastrandens fabrikskvarter som besöksmål
Säkkinen, Jenna; Tarkiainen, Anna (2012)
Säkkinen, Jenna
Tarkiainen, Anna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419556
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mikä motivoi kävijöitä vierailemaan Arabianran-nassa, mitkä nähtävyydet kiinnostavat kävijöitä, minkälaisia kokemuksia vierailu luo ja miten odotukset täyttyvät. Tämän lisäksi kartoitetaan yleisellä tasolla mitkä ovat olen-naiset kävijöiden käyttämät informaatiokanavat. Arabianrannan sydän, tehdaskortteli koostuu Arabiakeskuksesta, Aalto-yliopiston taideteollisesta korkeakoulusta ja aluetta ympäröivästä taiteesta. Alue tarjoaa tehdaskierroksen ohessa myös mahdollisuuden vie-railla designliikkeissä, tutustua suomalaiseen taiteeseen ja syödä kahvilassa tai ravinto-lassa. Tutkimus rajoittuu tehdaskortteliin ja keskittyy siellä oleviin kävijöihin. Teoreetti-nen viitekehys on jaettu kolmeen osaan; kuluttajakäyttäytyminen, nähtävyydet ja koke-mus sekä markkinointi. Työssä suoritettiin strukturoitu kvantitatiivinen tutkimus, jossa selvitettiin kävijöiden kokemuksia Arabianrannasta käyntikohteena. Tutkimuksen tulos osoitti, että Arabianrannan tehdaskortteli houkuttelee vapaa-ajankävijöitä, joista yli puo-let on suomalaisia. Japanilaisia kävijöitä oli ylivoimaisesti eniten ulkomaalaisista kävi-jöistä. Kansallisuudesta riippumatta, Arabianranta oli suhteellisen monelle tuttu entuu-destaan. Eniten käytetty informaatiokanava oli internet, mutta myös suuri osa vastanneis-ta ei ylipäätään hankkinut informaatiota. Yli puolet internetin käyttäjistä oli sitä mieltä, että tiedon saatavuus ja määrä oli puutteellinen. Vierailun motiivista huolimatta liikkeet olivat suosituimpia nähtävyyksiä. Sekä tehdaskierroksen että museon ja gallerian kävi-jöistä suurempi määrä oli liikematkustajia ja ryhmiä, kuin vapaa-ajankävijöitä ja yksittäisiä kävijöitä. Tulos osoitti, että vastanneiden kesken liikkeet olivat suurimmalle osalle kiinnostavimpia nähtävyyksiä. Suurin osa kävijöistä oli sitä mieltä, että nähtävyydet täyt-tivät heidän odotuksensa ja he voisivat ajatella vierailevansa Arabianrannassa uudestaan. Arabianrannan kehitystä ajatellen, on tärkeää tehostaa markkinointia ja tuoda esille myös muita nähtävyyksiä kuin liikkeet.