Socionomens fostringsstöd till föräldrar med överviktiga barn-en litteraturstudie
Johanson, Emma (2012)
Johanson, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920070
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att belysa vad föräldrarna kan göra annorlunda i sin fostran för att förebygga att deras barn blir överviktiga eller stöda deras barn om de redan är överviktiga. Mina frågeställningar är; Hur kan föräldrar i fostran förebygga barns övervikt? Hur kan en socionom stöda föräldrar i denna typ av fostran? Den teoretiska referensramen är fostran, bemötande av överviktiga barn och föräldrar och empowerment. Detta arbete är en litteraturstudie och analysmetoden är innehållsanalys. Arbetet är begränsat till forskningar gjorda på 2000-talet. Arbetet är koncentrerat på barn under skolåldern, men all litteratur är inte specifikt åldersinriktad utan riktar sig på barns övervikt i allmänhet som går att tillämpa på yngre barn. I arbetet används 10 artiklar som analyserades och sedan presenterar i resultatet. Resultatet blev att föräldrar som praktiserar en handledande fostringsstil förebygger barnövervikt effektivast. Den auktoritära fostringsstilen har en motsatt effekt. Föräldrar som visar kärlek, är bra rollmodeller och ger sitt barn självbestämmanderätt lyckas bäst undvika att deras barn blir överviktiga. Den auktoritära fostringsstilen strider emot empowerments principer medan den handledande fostringsstilen påminner om empowerment. Föräldrar som begränsar, mutar och kontrollerar barns ätande riskerar omedvetet att deras barn blir överviktiga. Socionomen kan stöda denna fostran genom att respektfullt bemöta föräldrarna och förebygga en känsla av hjälplöshet i föräldrarna med hjälp av empowerment. The purpose of this study is to highlight what parents can do differently in their parenting in order to prevent their children from becoming overweight or support their children if they already are overweight. My questions are: How can parents in their parenting pre-vent child obesity? How can a bachelor of social sciences support parents in this type of parenting? The theoretical framework is parenting, how to approach obese children and parents and empowerment. This work is a literature study with content analysis as an ana-lyzing method. The study is limited to research done in the 21 Century. The search is fo-cused on children under school-age, but all literature is not specifically age-targeted but is also targeting obesity in children in general that can be applied to younger children. Ten researches were found, after an analysis was done and the results were written. The result was that parents who practiced an authoritarian parenting style prevented child obesity effectively. The authoritative parenting style has an opposite effect. Parents, who show love, are good role models and give their children autonomy prevents their children from becoming overweight. The authoritative parenting style contradicts the principles of em-powerment while the authoritarian parenting style is similar to empowerment. Parents that limit, bribe and control their children's eating are unwarily putting their children at risk at becoming overweight. A bachelor of social sciences can support such parenting by respectfully approach parents and prevent the feeling of helplessness in parents using empowerment.