En trygg mjuklandning : Egenvårdare som stöd när barnet börjar på daghem
Veijalainen, Anni (2012)
Veijalainen, Anni
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020238
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att redogöra för föräldrarnas erfarenheter om hur
egenvårdarmodellen stöder barnets dagvårdsstart. För att uppnå syftet utarbetades två
forskningsfrågor; 1. Hurudana är föräldrarnas erfarenheter om egenvårdarmodellen?
och 2. Hur stöder egenvårdarmodellen enligt föräldrarna barnets mjuklandning och
dagvårdsstart? Undersökningen gjordes i sju svenskspråkiga kommunala daghem i Helsingfors
där föräldrar till barn från 0-3 år besvarade enkäten. Undersökningen gjordes
med hjälp av kvantitativ metod. Som datainsamlingsmetod användes en strukturerad
enkät. Materialet bearbetades sedan med hjälp av univariat analys. I teoretiska referensramen
behandlas från ett socialpedagogiskt perspektiv egenvårdarmodellen, fostringsgemenskap
och trygg anknytning. Resultatet från undersökningen visar att föräldrarna
har i stort sätt varit nöjda med egenvårdarmodellen. I resultatet framgick dock att egenvårdarmodellen
blivit lidande i vissa fall pga. egenvårdarens skiftesarbete, omstruktureringar
i gruppen eller annan frånvaro. Enligt resultatet kunde föräldrarna upprätthålla
öppen dialog angående barnet med egenvårdaren. De flesta föräldrar var nöjda med
egenvårdarna, hembesöken och mjuklandningen. Resultatet visar att föräldrarna upplevde
att egenvårdaren hade möjliggjort en trygg dagvårdsstart för barnet. The aim of this study was to survey the parents experiences of how the caregiver supports
the child at the start of it’s daycare. The core questions I used are; 1. What are the parents
experiences of the caregiver system? and 2. How does the caregiver system support the
child at the start of the daycare according to the parents? The survey was conducted in
seven swedish speaking public kindergartens in Helsinki. Parents of children aged 0-3
answered the survey. The survey was done using a quantitative method and a questionnaire
was used as data collection method. The material was processed using univariate
analysis. In the theoretical part of the thesis I focus on the socialpedagogical perspective,
the caregiver system, educational partnership and attachment. Results of the survey
shows that the parents are content with the caregiver system. However the caregiver system
receives some negative feedback because of the caregivers shift work or other absence
of the caregiver. The results of the survey show that the parents can keep an open
conversation with the caregiver. The results show that the parents experienced that the
caregiver system supported the start of the child’s daycare.
egenvårdarmodellen stöder barnets dagvårdsstart. För att uppnå syftet utarbetades två
forskningsfrågor; 1. Hurudana är föräldrarnas erfarenheter om egenvårdarmodellen?
och 2. Hur stöder egenvårdarmodellen enligt föräldrarna barnets mjuklandning och
dagvårdsstart? Undersökningen gjordes i sju svenskspråkiga kommunala daghem i Helsingfors
där föräldrar till barn från 0-3 år besvarade enkäten. Undersökningen gjordes
med hjälp av kvantitativ metod. Som datainsamlingsmetod användes en strukturerad
enkät. Materialet bearbetades sedan med hjälp av univariat analys. I teoretiska referensramen
behandlas från ett socialpedagogiskt perspektiv egenvårdarmodellen, fostringsgemenskap
och trygg anknytning. Resultatet från undersökningen visar att föräldrarna
har i stort sätt varit nöjda med egenvårdarmodellen. I resultatet framgick dock att egenvårdarmodellen
blivit lidande i vissa fall pga. egenvårdarens skiftesarbete, omstruktureringar
i gruppen eller annan frånvaro. Enligt resultatet kunde föräldrarna upprätthålla
öppen dialog angående barnet med egenvårdaren. De flesta föräldrar var nöjda med
egenvårdarna, hembesöken och mjuklandningen. Resultatet visar att föräldrarna upplevde
att egenvårdaren hade möjliggjort en trygg dagvårdsstart för barnet.
the child at the start of it’s daycare. The core questions I used are; 1. What are the parents
experiences of the caregiver system? and 2. How does the caregiver system support the
child at the start of the daycare according to the parents? The survey was conducted in
seven swedish speaking public kindergartens in Helsinki. Parents of children aged 0-3
answered the survey. The survey was done using a quantitative method and a questionnaire
was used as data collection method. The material was processed using univariate
analysis. In the theoretical part of the thesis I focus on the socialpedagogical perspective,
the caregiver system, educational partnership and attachment. Results of the survey
shows that the parents are content with the caregiver system. However the caregiver system
receives some negative feedback because of the caregivers shift work or other absence
of the caregiver. The results of the survey show that the parents can keep an open
conversation with the caregiver. The results show that the parents experienced that the
caregiver system supported the start of the child’s daycare.