Lappeenrannan Steinerkoulun Vihreä Lippu -projekti : Oppilaiden ympäristöasenteissa ja -tietoisuudessa tapahtunut muutos ensimmäisen vuoden aikana
Paju, Eeva (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221634
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lappeenrannan Steinerkoulu lähti mukaan Vihreä Lipun ympäristöohjelmaan syksyllä 2010. Päätöksen takana oli sekä opettajien että koulun johtokunnan toive ympäristökasvatusohjelman aloittamisesta koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Lappeenrannan Steinerkoulun kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten sekä lukioikäisten ympäristöasenteissa tapahtuvia muutoksia projektin aikana. Tutkimukseen osallistuivat näiltä luokilta kaikki oppilaat, yhteensä 102 nuorta. Asennetutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulun ympäristökasvatuksen suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa. Tutkimus tukee seuraavien Vihreä Lippu -projektien toteuttamista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syyskuussa 2010 ja toukokuussa 2011 kyselylomakkeella. Ensimmäinen kysely tehtiin ennen Vihreä Lippu -projektin aloittamista ja toinen kysely projektin päätyttyä. Kyselyn tulosten analysoimisessa käytettiin SPSS -ohjelmaa ja tilastollisena menetelmänä käytettiin ristiintaulukointia. Asennemuutoksia selvitettiin tutkimalla koko joukkoa sekä vertaamalla vastauksissa ilmeneviä eroja eri sukupuolten välillä.
Tulokset osoittivat, että nuoret ajattelivat jo syksyllä ympäristöasioista positiivisesti. Vertailtaessa muutosta syksyn ja kevään kyselyiden välillä oli muutos enimmäkseen positiivista. Muutosta tapahtui etenkin niiden väittämien kohdalla, jotka liittyivät teemavuoden aiheeseen eli Jätteiden vähentämiseen. Asenne ympäristöasioiden käsittelemisestä koulussa oli nuorten mielestä tärkeää ja asenne vahvistui vuoden aikana entisestään.
Omaan vaikuttamiseen ja toimintaan liittyvissä ympäristöasenteissa tapahtunut muutos oli suunnaltaan negatiivista. Nuoret eivät myöskään olleet valmiita muutamaan kulutustottumuksiaan ympäristön hyvin voinnin puolesta. Kaikkein vähiten muutosta tapahtui niiden väittämien kohdalla, joiden aihealueita ei aktiivisesti nostettu esille kuluneen vuoden aikana. Tyttöjen kohdalla asenteet olivat poikia positiivisemmat ja myös positiivinen muutos oli useimman väittämän kohdalla poikiin verrattuna suurempi.
Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää laajemmin, mutta näyttää olevan niin, että lyhyessäkin ajassa voidaan saada aikaan muutoksia nuorten ympäristöasenteissa. Pienessä koulussa voidaan projekteihin lähteä koko porukan voimin ja se näkyy lopputuloksissa. Päämäärätietoinen ja hyvin suunniteltu ympäristökasvatustyö voi mahdollistaa positiivisten ympäristöasenteiden muuttumisen pysyväksi tavaksi ajatella ja käyttäytyä ympäristön puolesta. Haasteena Lappeenrannan Steinerkoulussakin on poikien mielenkiinnon herättäminen ympäristöasioita kohtaan.
Lappeenrannan Steinerkoulu lähti mukaan Vihreä Lipun ympäristöohjelmaan syksyllä 2010. Päätöksen takana oli sekä opettajien että koulun johtokunnan toive ympäristökasvatusohjelman aloittamisesta koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Lappeenrannan Steinerkoulun kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten sekä lukioikäisten ympäristöasenteissa tapahtuvia muutoksia projektin aikana. Tutkimukseen osallistuivat näiltä luokilta kaikki oppilaat, yhteensä 102 nuorta. Asennetutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulun ympäristökasvatuksen suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa. Tutkimus tukee seuraavien Vihreä Lippu -projektien toteuttamista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin syyskuussa 2010 ja toukokuussa 2011 kyselylomakkeella. Ensimmäinen kysely tehtiin ennen Vihreä Lippu -projektin aloittamista ja toinen kysely projektin päätyttyä. Kyselyn tulosten analysoimisessa käytettiin SPSS -ohjelmaa ja tilastollisena menetelmänä käytettiin ristiintaulukointia. Asennemuutoksia selvitettiin tutkimalla koko joukkoa sekä vertaamalla vastauksissa ilmeneviä eroja eri sukupuolten välillä.
Tulokset osoittivat, että nuoret ajattelivat jo syksyllä ympäristöasioista positiivisesti. Vertailtaessa muutosta syksyn ja kevään kyselyiden välillä oli muutos enimmäkseen positiivista. Muutosta tapahtui etenkin niiden väittämien kohdalla, jotka liittyivät teemavuoden aiheeseen eli Jätteiden vähentämiseen. Asenne ympäristöasioiden käsittelemisestä koulussa oli nuorten mielestä tärkeää ja asenne vahvistui vuoden aikana entisestään.
Omaan vaikuttamiseen ja toimintaan liittyvissä ympäristöasenteissa tapahtunut muutos oli suunnaltaan negatiivista. Nuoret eivät myöskään olleet valmiita muutamaan kulutustottumuksiaan ympäristön hyvin voinnin puolesta. Kaikkein vähiten muutosta tapahtui niiden väittämien kohdalla, joiden aihealueita ei aktiivisesti nostettu esille kuluneen vuoden aikana. Tyttöjen kohdalla asenteet olivat poikia positiivisemmat ja myös positiivinen muutos oli useimman väittämän kohdalla poikiin verrattuna suurempi.
Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää laajemmin, mutta näyttää olevan niin, että lyhyessäkin ajassa voidaan saada aikaan muutoksia nuorten ympäristöasenteissa. Pienessä koulussa voidaan projekteihin lähteä koko porukan voimin ja se näkyy lopputuloksissa. Päämäärätietoinen ja hyvin suunniteltu ympäristökasvatustyö voi mahdollistaa positiivisten ympäristöasenteiden muuttumisen pysyväksi tavaksi ajatella ja käyttäytyä ympäristön puolesta. Haasteena Lappeenrannan Steinerkoulussakin on poikien mielenkiinnon herättäminen ympäristöasioita kohtaan.