Tapahtuman järjestäminen: Säästöpankki Optian asuntosäästöpäivä nuorille
Ruotsalainen, Maria (2013)
Ruotsalainen, Maria
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303203488
Tiivistelmä
Säästöpankki Optia järjestää usein omia tapahtumia sekä osallistuu messuille, mutta pelkästään nuorille suunnattua tapahtumaa se ei ollut vielä toteuttanut. Se ei myöskään ole kovin tunnettu pankki Oulun alueen nuorten keskuudessa. Näiden lähtökohtien perusteella toteutin toiminnallisen opinnäytetyön, jonka tuotoksena syntyi nuorille suunnattu tapatuma. Asuntosäästöpäivän avulla oli tarkoitus lisätä pankin tunnettuutta ja näkyvyyttä sekä saada yhteydenottopyyntöjä mahdollisilta uusilta asiakkailta. Teemaksi valittiin asp-säästäminen, joka on viime aikoina kasvattanut suosiotaan suunnitteilla olevan lakisääteisen lainakaton vuoksi.
Tietoperustana on käytetty ASP-järjestelmään, tapahtuman järjestämiseen sekä tapahtumamarkkinointiin liittyvää aineistoa. Tapahtumamarkkinointi on yksi markkinointiviestinnän keinoista ja se on tavoitteellista toimintaa, jossa organisaatio ja sen kohderyhmät yhdistetään valitun teeman ympärille. Tapahtuman avulla voidaan tuottaa elämyksellisiä kokemuksia ja ainutlaatuisia muistijälkiä. Tapahtumamarkkinoinnin vahvuuksia ovat muun muassa vuorovaikutteisuus ja henkilökohtaisuus, mahdollisuus rajata osallistujajoukko tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti sekä mahdollisuus erottua myönteisesti kilpailijoista.
Vaikka määrällinen kävijätavoite ei toteutunut, tapahtuman sisältö ja toteutus sai runsaasti kiitosta. Erinomaisen palautteen perusteella on todennäköistä, että Säästöpankki Optian asuntosäästöpäivä onnistui jättämään myönteisen ja pitkäkestoisen muistijäljen osallistujiin.
Tietoperustana on käytetty ASP-järjestelmään, tapahtuman järjestämiseen sekä tapahtumamarkkinointiin liittyvää aineistoa. Tapahtumamarkkinointi on yksi markkinointiviestinnän keinoista ja se on tavoitteellista toimintaa, jossa organisaatio ja sen kohderyhmät yhdistetään valitun teeman ympärille. Tapahtuman avulla voidaan tuottaa elämyksellisiä kokemuksia ja ainutlaatuisia muistijälkiä. Tapahtumamarkkinoinnin vahvuuksia ovat muun muassa vuorovaikutteisuus ja henkilökohtaisuus, mahdollisuus rajata osallistujajoukko tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti sekä mahdollisuus erottua myönteisesti kilpailijoista.
Vaikka määrällinen kävijätavoite ei toteutunut, tapahtuman sisältö ja toteutus sai runsaasti kiitosta. Erinomaisen palautteen perusteella on todennäköistä, että Säästöpankki Optian asuntosäästöpäivä onnistui jättämään myönteisen ja pitkäkestoisen muistijäljen osallistujiin.