Triage på akutmottagningen i Mariehamn
Jansson, Johan (2013)
Jansson, Johan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043996
Tiivistelmä
Potilasluokituksen merkitys päivystyspoliklinikalla on luokitella odottavia potilaita hei-dän hoitotarpeen mukaan. Tavoitteena on nopeasti löytää äkilliset sairaat potilaat jotka eivät voi jäädä odottamaan hoitoa. Tutkimus on kehitystyö jonka Ahvenanmaan Keskus-sairaalan päivystyspoliklinikka on tilannut. Seuraavat tutkimuskysymykset ovat tämän työn lähteenä:
1. Löytyykö heikkouksia tämän päivän potilasluokituksen menettelytavoissa?
2. Ovatko tämän päivän henkilökunta varat ja potilas alusta riittävät jotta potilasluokitus voidaan toteuttaa?
3. Ovatko päivystyspoliklinikan tilat sopivia säilyttääkseen potilaan integriteettiä loukkaamattomuutta potilasluokitusta tehdessä?
4. Onko apuvälineitä jotka voisivat olla avuksi luokitellessa potilaita?
Jotta saisimme vastauksen näihin tutkimuskysymyksiin, suoritettiin kirjallisuuskatsaus potilaan luokituksesta, potilasturvallisuudesta sekä kommunikaatiosta. Tämän lisäksi tehtiin henkilökunnan kesken kyselylomake keväällä 2012. Kahdestakymmenestäviidestä jaetusta kyselystä palautettiin 17 kappaletta. Suurin ryhmä vastanneista olivat sairaan-hoitajia. Kyselyn tuloksena oli että päivystyspoliklinikka oli miehitetty tuvallisella hen-kilökunnalla jolla oli pitkä työkokemus. Henkilökunta toivoivat saavansa yhtenäisiä standardisoituja suuntaviivoja miten potilaiden hoitotarve voitaisiin arvioida. Tutkimus näytti myös että potilaan integriteettiä tulohaastattelussa on parantamisen varaa. Henki-lökunta esitti mielipiteitä miten voitaisiin helpottaa työtä päivystyspoliklinikalla saamalla parempaa yhteistyötä terveyskeskuksen päivystyksen kanssa. Kokemus, rohkeus, kyky kuunnella sekä ammattimaisuus olivat tärkeitä yksilöllisiä ominaisuuksia henkilöllä joka luokittelee potilaan hoitotarpeet.
1. Löytyykö heikkouksia tämän päivän potilasluokituksen menettelytavoissa?
2. Ovatko tämän päivän henkilökunta varat ja potilas alusta riittävät jotta potilasluokitus voidaan toteuttaa?
3. Ovatko päivystyspoliklinikan tilat sopivia säilyttääkseen potilaan integriteettiä loukkaamattomuutta potilasluokitusta tehdessä?
4. Onko apuvälineitä jotka voisivat olla avuksi luokitellessa potilaita?
Jotta saisimme vastauksen näihin tutkimuskysymyksiin, suoritettiin kirjallisuuskatsaus potilaan luokituksesta, potilasturvallisuudesta sekä kommunikaatiosta. Tämän lisäksi tehtiin henkilökunnan kesken kyselylomake keväällä 2012. Kahdestakymmenestäviidestä jaetusta kyselystä palautettiin 17 kappaletta. Suurin ryhmä vastanneista olivat sairaan-hoitajia. Kyselyn tuloksena oli että päivystyspoliklinikka oli miehitetty tuvallisella hen-kilökunnalla jolla oli pitkä työkokemus. Henkilökunta toivoivat saavansa yhtenäisiä standardisoituja suuntaviivoja miten potilaiden hoitotarve voitaisiin arvioida. Tutkimus näytti myös että potilaan integriteettiä tulohaastattelussa on parantamisen varaa. Henki-lökunta esitti mielipiteitä miten voitaisiin helpottaa työtä päivystyspoliklinikalla saamalla parempaa yhteistyötä terveyskeskuksen päivystyksen kanssa. Kokemus, rohkeus, kyky kuunnella sekä ammattimaisuus olivat tärkeitä yksilöllisiä ominaisuuksia henkilöllä joka luokittelee potilaan hoitotarpeet.