Online community för finska resemarknaden : Case STA Travel Suomi
Kantola, Jonas (2013)
Kantola, Jonas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066471
Tiivistelmä
Facebook on maailman suurin sosiaalinen media. Tänään suurin osa myös yrityksistä ovat Facebookissa joten yksittäisen yrityksen on todella vaikea erottua massasta. STA Travel Suomi on myös Facebookissa mutta heillä on ollut vaikeuksia luoda aktiivisuutta sivulla sekä saada lisää sivun seuraajia. STA Travel on globaalisesti suurin nuorten sekä opiskelijoiden matkatoimisto ja toimisto avasi ovensa Suomessa lokakuussa 2011. Tämän työn tarkoituksena on saada selville miten STA Travel Suomi voisi parantaa verk-koyhteisöään, eli mikä saa STA Travelin kohderyhmän seuraamaan sivua sekä miten heidät saa aktiiviseksi sivulla.
Teoriaosa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä ja keskittyy lähinnä matkailuun kuin myös sosiaalista mediaa sekä markkinointia. Tutkimus tehtiin laadullisella menetelmällä joka sisälsi kolme ryhmähaastattelua STA Travel Suomen kohderyhmän kanssa sekä yhden haastattelun matkailuyrityksessä.
Kirjoittajan johtopäätökset olivat että melko pienellä panostuksella STA Travel Suomi voisi saada enemmän seuraajia Facebook sivulleen. Kohderyhmää kiinnostivat enemmän informatiiviset päivitykset kuin tarjoukset ja hinnat. Yrityksen tulee toimia Facebookissa enemmän kuin ystävä eikä kauppias. Yrityksen näkökulmasta Facebook on erinomainen kanava sillä suhteellisen pienillä resursseilla voi saada enemmän kaupankäyntiä.
Teoriaosa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä ja keskittyy lähinnä matkailuun kuin myös sosiaalista mediaa sekä markkinointia. Tutkimus tehtiin laadullisella menetelmällä joka sisälsi kolme ryhmähaastattelua STA Travel Suomen kohderyhmän kanssa sekä yhden haastattelun matkailuyrityksessä.
Kirjoittajan johtopäätökset olivat että melko pienellä panostuksella STA Travel Suomi voisi saada enemmän seuraajia Facebook sivulleen. Kohderyhmää kiinnostivat enemmän informatiiviset päivitykset kuin tarjoukset ja hinnat. Yrityksen tulee toimia Facebookissa enemmän kuin ystävä eikä kauppias. Yrityksen näkökulmasta Facebook on erinomainen kanava sillä suhteellisen pienillä resursseilla voi saada enemmän kaupankäyntiä.