Välittäjän piirteiden ja toiminnan sekä välitysliikkeen imagon merkitys asunto- ja kiinteistökaupassa toimeksiantajalle
Niskanen, Anu (2013)
Niskanen, Anu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158772
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia kiinteistönvälityspalvelun laatua ja selvittää mitkä ovat toimeksiantajan eli asunto-osakkeen tai kiinteistön myyjän näkökulmasta tärkeitä piirteitä ja ominaisuuksia välittäjässä. Toimeksiantaja työssä oli Oulun Huoneistokeskus. Tavoitteena oli saada toimeksiantajalle tietoa siitä, mitkä ovat ratkaisevista tekijöitä, että toimeksianto tehdään juuri Huoneistokeskuksen tai tietyn välittäjän kanssa. Millaisia odotuksia asiakkaalla oli Huoneistokeskuksesta ja sen välittäjästä, millaiset olivat hänen kokemuksensa välityspalvelusta ja millainen mielikuva hänelle jäi Huoneistokeskuksesta ja sen välittäjästä. Tietoperustassa kerrotaan kiinteistönvälitystoiminnasta ja koetun palvelun laadun teoriasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, joka suoritettiin teemahaastatteluna, koska tällä tavalla saadaan laajasti tietoa haastateltavilta. Haastateltavat valittiin, niin että valittiin kolme erilaista välittäjää ja näiltä jokaiselta valittiin kaksi asiakasta, jotka olivat myyneet asuntonsa tai kiinteistönsä edellisen kahdeksan kuukauden aikana. Loppujen lopuksi haastatteluja toteutettiin viisi kappaletta, joista haastateltavia oli yhteensä kuusi henkilöä. Haastateltavat olivat iältään 32–58-vuotiaita miehiä ja naisia. Haastattelut suoritettiin keväällä 2012.
Tuloksista voidaan päätellä, että välittäjälle tärkeitä piirteitä ovat vakuuttavuus, taitava esiintyminen, avoimuus, hyvät vuorovaikutustaidot, rehellisyys, faktojen kertominen realistisesti ja huoliteltu ulkonäkö. Syynä toimeksiantosopimuksen tekemiseen Huoneistokeskuksen kanssa oli se, että Huoneistokeskus miellettiin isoksi ja merkittäväksi välitysliikkeeksi Oulun seudulla. Huoneistokeskukselta odotettiin tehokkuutta, hyvää näkyvyyttä, nopeaa kauppaa, oikeanlaista markkinoiden mukaista hinnoittelua. Huoneistokeskuksen brändi-imagoon luotettiin, ja sen avulla saataisiin kiinnostuneita paikalle. Merkittävänä seikkana välittäjän valinnassa tulee esille Nordea pankin kautta tullut välittäjän ja välitysliikkeen suosittelu.
Huoneistokeskukseen oltiin tyytyväisiä ja välittäjään toimintaan melko tyytyväisiä. Huoneistokeskusta pidettiin tehokkaana, ammattimaisena ja luotettavana. Tutkimustulosten perusteella ilmeni tärkeitä kehittämisehdotuksia asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen myyntiin saamiseksi sekä pitkien asiakassuhteiden luomiseksi. Huoneistokeskuksen kannattaa jatkossa kiinnittää erityisesti huomiota kohteiden hinnoitteluun, arviokäynteihin valmistautumiseen, yhteydenpitoon, välittäjän innokkuuteen, myyjän tukemiseen ja hänen asiansa tärkeäksi tekemiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, joka suoritettiin teemahaastatteluna, koska tällä tavalla saadaan laajasti tietoa haastateltavilta. Haastateltavat valittiin, niin että valittiin kolme erilaista välittäjää ja näiltä jokaiselta valittiin kaksi asiakasta, jotka olivat myyneet asuntonsa tai kiinteistönsä edellisen kahdeksan kuukauden aikana. Loppujen lopuksi haastatteluja toteutettiin viisi kappaletta, joista haastateltavia oli yhteensä kuusi henkilöä. Haastateltavat olivat iältään 32–58-vuotiaita miehiä ja naisia. Haastattelut suoritettiin keväällä 2012.
Tuloksista voidaan päätellä, että välittäjälle tärkeitä piirteitä ovat vakuuttavuus, taitava esiintyminen, avoimuus, hyvät vuorovaikutustaidot, rehellisyys, faktojen kertominen realistisesti ja huoliteltu ulkonäkö. Syynä toimeksiantosopimuksen tekemiseen Huoneistokeskuksen kanssa oli se, että Huoneistokeskus miellettiin isoksi ja merkittäväksi välitysliikkeeksi Oulun seudulla. Huoneistokeskukselta odotettiin tehokkuutta, hyvää näkyvyyttä, nopeaa kauppaa, oikeanlaista markkinoiden mukaista hinnoittelua. Huoneistokeskuksen brändi-imagoon luotettiin, ja sen avulla saataisiin kiinnostuneita paikalle. Merkittävänä seikkana välittäjän valinnassa tulee esille Nordea pankin kautta tullut välittäjän ja välitysliikkeen suosittelu.
Huoneistokeskukseen oltiin tyytyväisiä ja välittäjään toimintaan melko tyytyväisiä. Huoneistokeskusta pidettiin tehokkaana, ammattimaisena ja luotettavana. Tutkimustulosten perusteella ilmeni tärkeitä kehittämisehdotuksia asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen myyntiin saamiseksi sekä pitkien asiakassuhteiden luomiseksi. Huoneistokeskuksen kannattaa jatkossa kiinnittää erityisesti huomiota kohteiden hinnoitteluun, arviokäynteihin valmistautumiseen, yhteydenpitoon, välittäjän innokkuuteen, myyjän tukemiseen ja hänen asiansa tärkeäksi tekemiseen.