TOIMINNALLINEN PÄIHDEVALISTUS YLIVIESKAN JOKIRANNAN YLÄKOULUN 8.LUOKKALAISILLE
Typpö, Tiina-Maija; Helaakoski, Kreeta (2013)
Typpö, Tiina-Maija
Helaakoski, Kreeta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090414963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090414963
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen päihdevalistuksen järjestäminen kahdeksasluokkalaisille. Toiminnallisen päihdevalistuksen tarkoituksena oli saada nuoret suhtautumaan oikein päihteiden käyttöön ja saada heidät ymmärtämään, kuinka päihteiden käyttö voi vaikuttaa omaan elämään.
Toiminnallinen päihdevalistus toteutettiin Ylivieskan Jokirannan yläkoululla keväällä 2013 ja siihen osallistui kaksi kahdeksasluokkalaisryhmää sekä heidän terveystiedon opettajansa. Toiminnallinen päihdevalistus sisälsi neljä rastia, jotka olivat aiheiltaan alkoholi, tupakka, nuuska ja huumeet. Rastit sisälsivät tietoa ja toiminnallisia tehtäviä.
Arviointimenetelminä käytimme havainnointia, suullista palautetta ja palautelomakkeita, ja lisäksi nuoret saivat kirjoittaa isolle kartongille, mitä he kertoisivat kaverille toiminnallisesta päihdevalistuksesta – mitä heille jäi mieleen. Lisäksi saimme palautetta terveystiedon opettajalta.
Toiminnallinen päihdevalistus koettiin tarpeelliseksi; tämä tuli esille oppilaiden palautteista, terveystiedon opettajalta ja Ylivieskan nuorisotoimesta. Koimme myös itse toiminnallisen päihdevalistuksen hyödylliseksi ja olemme tyytyväisiä projektiimme.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen päihdevalistuksen järjestäminen kahdeksasluokkalaisille. Toiminnallisen päihdevalistuksen tarkoituksena oli saada nuoret suhtautumaan oikein päihteiden käyttöön ja saada heidät ymmärtämään, kuinka päihteiden käyttö voi vaikuttaa omaan elämään.
Toiminnallinen päihdevalistus toteutettiin Ylivieskan Jokirannan yläkoululla keväällä 2013 ja siihen osallistui kaksi kahdeksasluokkalaisryhmää sekä heidän terveystiedon opettajansa. Toiminnallinen päihdevalistus sisälsi neljä rastia, jotka olivat aiheiltaan alkoholi, tupakka, nuuska ja huumeet. Rastit sisälsivät tietoa ja toiminnallisia tehtäviä.
Arviointimenetelminä käytimme havainnointia, suullista palautetta ja palautelomakkeita, ja lisäksi nuoret saivat kirjoittaa isolle kartongille, mitä he kertoisivat kaverille toiminnallisesta päihdevalistuksesta – mitä heille jäi mieleen. Lisäksi saimme palautetta terveystiedon opettajalta.
Toiminnallinen päihdevalistus koettiin tarpeelliseksi; tämä tuli esille oppilaiden palautteista, terveystiedon opettajalta ja Ylivieskan nuorisotoimesta. Koimme myös itse toiminnallisen päihdevalistuksen hyödylliseksi ja olemme tyytyväisiä projektiimme.