URHEILUN JA KULTTUURIN SPONSOROINTI SUOMESSA JA KANSAINVÄLISESTI: MYLLYKOSKEN PALLO -47 RY, MANCHESTER UNITED, RUISROCK-FESTIVAALIT JA ROSKILDE FESTIVAL
Päivelin, Ulla; Hurri, Hanna-Leena (2013)
Päivelin, Ulla
Hurri, Hanna-Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518187
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin urheilun ja kulttuurin sponsorointia Suomessa ja kan-sainvälisesti. Urheilusta valittiin tutkimuksen kohteeksi jalkapalloseurat: Mylly-kosken Pallo -47 ry ja Manchester United. Kulttuurista valittiin tutkimuksen koh-teeksi musiikkifestivaalit: Ruisrock ja Roskilde Festival. Tavoitteena on selvittää, miten kulttuurin ja urheilun sponsorointi eroavat toisistaan.
Tutkimuksen päätutkimusongelmat ovat, miten sponsorointi eroaa kulttuurin ja ur-heilun välillä ja miten sponsorointi eroaa kansainvälisellä tasolla Suomeen nähden. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Työ toteutettiin osittain teemahaastatteluilla, jossa haastateltiin suomalaista jalkapalloseuran edustajaa sekä suomalaista musiikkifestivaalin järjestäjää.
Tutkimuksen johtopäätelmiä on, että arvomaailmojen tulee kohdata yhteistyöso-pimuksia tehdessä. Sponsorointisuhteet hoidetaan suunnitellummin ja ammattimai-semmin kansainvälisesti kuin Suomessa. Tutkimusta voisi jatkaa selvittämällä seu-raavaksi, miten musiikkifestivaalien ja jalkapalloseurojen sponsoroijat hyötyvät yhteistyöstä.
Tutkimuksen päätutkimusongelmat ovat, miten sponsorointi eroaa kulttuurin ja ur-heilun välillä ja miten sponsorointi eroaa kansainvälisellä tasolla Suomeen nähden. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Työ toteutettiin osittain teemahaastatteluilla, jossa haastateltiin suomalaista jalkapalloseuran edustajaa sekä suomalaista musiikkifestivaalin järjestäjää.
Tutkimuksen johtopäätelmiä on, että arvomaailmojen tulee kohdata yhteistyöso-pimuksia tehdessä. Sponsorointisuhteet hoidetaan suunnitellummin ja ammattimai-semmin kansainvälisesti kuin Suomessa. Tutkimusta voisi jatkaa selvittämällä seu-raavaksi, miten musiikkifestivaalien ja jalkapalloseurojen sponsoroijat hyötyvät yhteistyöstä.