SHOWROOMIN MERKITYS – mallikeittiösuunnitelmia IKEA Vantaa Oy:lle
Rosenblad, Emmi (2013)
Rosenblad, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618317
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään kolmea eri mallikeittiösuunnitelmaa IKEA Vantaa Oy:lle, sekä tutkitaan sitä, miten showroom vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen.
IKEA Oy on Suomeen vuonna 1996 rantautunut ruotsalaislähtöinen huonekalumyymäläketju, jonka valikoimasta löytyy niin pienemmät kodin käyttö- ja taloustavarat kuin suuret keittiötkin. IKEA Oy on aina halunnut rakentaa asiakkailleen selkeän mielikuvan tuotemerkistä, ja showroom on hyvä keino tuoda esille yritystä sekä sen edustamaa arvomaailmaa.
Projekti on tyypillinen produktiivinen työ. Produktiivisissa töissä on jokin konkreettinen tuotos, yritysasiakas ja kohderyhmä, jolle suunnitellaan jotakin. Työssä keskitytään pääasiassa kolmeen eri osa-alueeseen: suunnitteluun, toteutukseen ja pohdintaan. Työn suunnitteluosassa käsitellään yleisesti yrityshistoriaa, keittiömyymälöitä sekä julkisen tilan suunnittelua. Tilan ja ympäristön kokeminen ja siihen liittyvän aineiston tutkiminen on hyvä lähtökohta, kun aletaan suunnitella tilaa, jonka tärkein tarkoitus on tuotteiden ja yrityksen edustaminen. Toteutusosan tarkoituksena on esitellä suunnitteluprosessi, konsepti ja lopullinen suunnitelma. Lopussa pohditaan vielä yleisesti showroomin roolia yrityksessä.
Lopputulos on realistinen ja toimiva sisustuskokonaisuus. Suunnittelussa on otettu huomioon asiakkaan toiveet, ja lopputulos noudattaa annettuja vaatimuksia.
IKEA Oy on Suomeen vuonna 1996 rantautunut ruotsalaislähtöinen huonekalumyymäläketju, jonka valikoimasta löytyy niin pienemmät kodin käyttö- ja taloustavarat kuin suuret keittiötkin. IKEA Oy on aina halunnut rakentaa asiakkailleen selkeän mielikuvan tuotemerkistä, ja showroom on hyvä keino tuoda esille yritystä sekä sen edustamaa arvomaailmaa.
Projekti on tyypillinen produktiivinen työ. Produktiivisissa töissä on jokin konkreettinen tuotos, yritysasiakas ja kohderyhmä, jolle suunnitellaan jotakin. Työssä keskitytään pääasiassa kolmeen eri osa-alueeseen: suunnitteluun, toteutukseen ja pohdintaan. Työn suunnitteluosassa käsitellään yleisesti yrityshistoriaa, keittiömyymälöitä sekä julkisen tilan suunnittelua. Tilan ja ympäristön kokeminen ja siihen liittyvän aineiston tutkiminen on hyvä lähtökohta, kun aletaan suunnitella tilaa, jonka tärkein tarkoitus on tuotteiden ja yrityksen edustaminen. Toteutusosan tarkoituksena on esitellä suunnitteluprosessi, konsepti ja lopullinen suunnitelma. Lopussa pohditaan vielä yleisesti showroomin roolia yrityksessä.
Lopputulos on realistinen ja toimiva sisustuskokonaisuus. Suunnittelussa on otettu huomioon asiakkaan toiveet, ja lopputulos noudattaa annettuja vaatimuksia.