Tarinoiden taikaa : Satutuntirungon tekeminen Kaijonharjun kirjastoon
Leinonen, Niina; Similä, Laura (2013)
Leinonen, Niina
Similä, Laura
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718520
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee kirjastoissa järjestettäviä satutunteja. Työn teimme toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tilaajana toimii Kaijonharjun kirjasto Oulussa. Opinnäytetyön tietoperustassa kerromme yleisesti saduista ja satutunneista sekä niiden merkityksestä lapselle ja hänen kehitykselleen. Valotamme myös satutuntien historiaa niin koko maassamme kuin Oulussa. Lisäksi käsittelemme satutuntien pitämisessä huomioon otettavia asioita sekä satutuntien erilaisia vaihtoehtoja ja oheistoimintaa.
Opinnäytetyömme toiminnallisena osana toimii tilaajakirjastoon luomamme satutuntirunko, joka löytyy opinnäytetyömme lopusta, liitteestä 1. Tämän rungon päätarkoitus on helpottaa satutuntien suunnittelua ja toteuttamista. Näin ollen se toimii apuvälineenä satutuntien ideoimisessa tilaajakirjastossa, kuin myös muissakin Oulun alueen kirjastoissa. Satutuntirunko koostuu kuukausista, joissa jokaisessa on eri teemoja. Näissä teemoissa on niihin liittyviä teoksia. Joissakin teemoissa on mukana pientä oheistoimintaa sekä vaihtoehtoja kirjapainotteiselle satutunnille. Toiminnallisessa osassa kerromme myös tilaajakirjastosta, satutuntirungon työstämisestä sekä itse satutuntirungosta ja sen sisällöstä.
Testasimme satutuntirungon toimivuutta pitämällä itse kolme satutuntia Kaijonharjun kirjastossa runkomme pohjalta. Näistä satutunneista, kuin myös satutuntirungosta, pyysimme palautetta tilaajaltamme. Lisäksi kysyimme satutuntien tunnelmia mukana olleilta lapsilta. Pääosin kaikki saamamme palaute oli positiivista: niin rungosta kuin satutunneista pidettiin. Toiminnallisessa osassa raportoimme myös satutuntirungosta, pitämistämme satutunneista ja niistä saamastamme palautteesta sekä omista päätelmistämme.
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli luoda käyttökelpoinen ja toimiva satutuntirunko, jossa myös onnistuttiin. Uskomme, että tekemällämme työllä on merkitystä tilaajallemme, sillä se on Oulun kirjastojen henkilökunnan luettavissa ja hyödynnettävissä. Tämä hyödyllisyys pohjautuu pitkälti siihen, että satutuntirunkoa voi kukin käyttää haluamallaan tavalla: joko sellaisenaan tai soveltaa sitä itselleen sopivaan muotoon. Rungosta on apua varsinkin sellaisissa kirjastoissa, joissa lastenkirjastotyöhön käytettävät resurssit ovat rajalliset. Opinnäytetyömme teoriaosuus puolestaan antaa lukijalleen monipuolisesti tietoa satutunteihin liittyen. Mitä todennäköisimmin satutunnit tulevat säilyttämään paikkansa olennaisena osana lastenkirjastotyötä myös tulevaisuudessa lukuisista haasteista huolimatta. Kehittelemämme satutuntirunko on omalta osaltaan tukemassa tämän työn jatkumista.
Opinnäytetyömme toiminnallisena osana toimii tilaajakirjastoon luomamme satutuntirunko, joka löytyy opinnäytetyömme lopusta, liitteestä 1. Tämän rungon päätarkoitus on helpottaa satutuntien suunnittelua ja toteuttamista. Näin ollen se toimii apuvälineenä satutuntien ideoimisessa tilaajakirjastossa, kuin myös muissakin Oulun alueen kirjastoissa. Satutuntirunko koostuu kuukausista, joissa jokaisessa on eri teemoja. Näissä teemoissa on niihin liittyviä teoksia. Joissakin teemoissa on mukana pientä oheistoimintaa sekä vaihtoehtoja kirjapainotteiselle satutunnille. Toiminnallisessa osassa kerromme myös tilaajakirjastosta, satutuntirungon työstämisestä sekä itse satutuntirungosta ja sen sisällöstä.
Testasimme satutuntirungon toimivuutta pitämällä itse kolme satutuntia Kaijonharjun kirjastossa runkomme pohjalta. Näistä satutunneista, kuin myös satutuntirungosta, pyysimme palautetta tilaajaltamme. Lisäksi kysyimme satutuntien tunnelmia mukana olleilta lapsilta. Pääosin kaikki saamamme palaute oli positiivista: niin rungosta kuin satutunneista pidettiin. Toiminnallisessa osassa raportoimme myös satutuntirungosta, pitämistämme satutunneista ja niistä saamastamme palautteesta sekä omista päätelmistämme.
Opinnäytetyömme päätavoitteena oli luoda käyttökelpoinen ja toimiva satutuntirunko, jossa myös onnistuttiin. Uskomme, että tekemällämme työllä on merkitystä tilaajallemme, sillä se on Oulun kirjastojen henkilökunnan luettavissa ja hyödynnettävissä. Tämä hyödyllisyys pohjautuu pitkälti siihen, että satutuntirunkoa voi kukin käyttää haluamallaan tavalla: joko sellaisenaan tai soveltaa sitä itselleen sopivaan muotoon. Rungosta on apua varsinkin sellaisissa kirjastoissa, joissa lastenkirjastotyöhön käytettävät resurssit ovat rajalliset. Opinnäytetyömme teoriaosuus puolestaan antaa lukijalleen monipuolisesti tietoa satutunteihin liittyen. Mitä todennäköisimmin satutunnit tulevat säilyttämään paikkansa olennaisena osana lastenkirjastotyötä myös tulevaisuudessa lukuisista haasteista huolimatta. Kehittelemämme satutuntirunko on omalta osaltaan tukemassa tämän työn jatkumista.