Lapsella on diabetes : Koulutusmateriaali diabeteshoitajille alakoulun henkilökunnan kouluttamiseen
Klasila, Päivi; Koskelo, Paula (2013)
Klasila, Päivi
Koskelo, Paula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818768
Tiivistelmä
Lapsilla tyypin 1 diabetes on yleisempää Suomessa kuin missään muualla maailmassa. Vanhemmat ovat vastuussa diabetesta sairastavan lapsensa hoidosta, mutta koulupäivän aikana he eivät voi siihen osallistua. Lapsen perusopetukseen osallistumisen edellytyksenä on, että diabetekseen liittyvät toimet huolehditaan myös silloin. Siksi koulun henkilökunnalla tulee olla perustiedot ja -taidot lapsen sairaudesta ja sen hoidosta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä selkeä ja toimiva koulutusmateriaali Oulun yliopistollisen sairaalan diabeteshoitajien käyttöön alakoulun henkilökunnan ohjaamiseen, kun koulussa on lapsidiabeetikko.
Koulun henkilökunnalle, jolla ei ole omakohtaista kokemusta diabeteksesta, voi tulla ahdistusta siitä, ettei osaa toimia oikein lapsidiabeetikon kanssa. Se taas voi johtaa vastuun väistelyyn. Paras keino pelkoa vastaan on oikea tieto. Myös hyvällä yhteistyöllä kodin ja koulun välillä sekä sovitulla tehtävänjaolla koulun henkilökunnan kesken, lapsen koulunkäynti voi sujua turvallisesti ja luontevasti sairaudesta huolimatta. Lapsen hoidon turvallisuuden lisäämiseksi erityisesti riskitilanteiden tiedostaminen ja niissä oikein toimiminen on tärkeää.
Tekemämme koulutusmateriaali sisältää perusasiat lapsen diabeteksesta, sen hoidosta ja hoidon tavoitteista. Käsittelemme siinä insuliinin, ruoan ja liikunnan vaikutukset verensokeriin. Materiaaliin sisällytimme myös pääpiirteet insuliinihoidosta sekä insuliinin annostelutavat sekä ensiapuohjeet mm. insuliinisokin varalta. Kokosimme materiaalin opinnäytetyömme teoriaosan ja diabeteshoitajien toiveiden pohjalta. Koulutusmateriaalin teimme sähköiseen muotoon PowerPoint -esitykseksi.
Pyysimme koulutusmateriaalista palautetta sekä diabeteshoitajilta että koulutukseen osallistuneelta alakoulun henkilökunnalta. Molemmilta saamamme palaute oli myönteistä. Vain joitakin pieniä muutoksia teimme diabeteshoitajien pyynnöstä.
Koulutusmateriaali on suunnattu alakoulun henkilökunnan kouluttamiseen, mutta sen käyttöä voi laajentaa myös muille lasten parissa työskenteleville ryhmille. Ehdotus tutkimusaiheeksi olisi selvittää, miten diabeetikkolapset itse ovat kokeneet saaneensa apua ja tukea koulussa sairautensa hoidossa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä selkeä ja toimiva koulutusmateriaali Oulun yliopistollisen sairaalan diabeteshoitajien käyttöön alakoulun henkilökunnan ohjaamiseen, kun koulussa on lapsidiabeetikko.
Koulun henkilökunnalle, jolla ei ole omakohtaista kokemusta diabeteksesta, voi tulla ahdistusta siitä, ettei osaa toimia oikein lapsidiabeetikon kanssa. Se taas voi johtaa vastuun väistelyyn. Paras keino pelkoa vastaan on oikea tieto. Myös hyvällä yhteistyöllä kodin ja koulun välillä sekä sovitulla tehtävänjaolla koulun henkilökunnan kesken, lapsen koulunkäynti voi sujua turvallisesti ja luontevasti sairaudesta huolimatta. Lapsen hoidon turvallisuuden lisäämiseksi erityisesti riskitilanteiden tiedostaminen ja niissä oikein toimiminen on tärkeää.
Tekemämme koulutusmateriaali sisältää perusasiat lapsen diabeteksesta, sen hoidosta ja hoidon tavoitteista. Käsittelemme siinä insuliinin, ruoan ja liikunnan vaikutukset verensokeriin. Materiaaliin sisällytimme myös pääpiirteet insuliinihoidosta sekä insuliinin annostelutavat sekä ensiapuohjeet mm. insuliinisokin varalta. Kokosimme materiaalin opinnäytetyömme teoriaosan ja diabeteshoitajien toiveiden pohjalta. Koulutusmateriaalin teimme sähköiseen muotoon PowerPoint -esitykseksi.
Pyysimme koulutusmateriaalista palautetta sekä diabeteshoitajilta että koulutukseen osallistuneelta alakoulun henkilökunnalta. Molemmilta saamamme palaute oli myönteistä. Vain joitakin pieniä muutoksia teimme diabeteshoitajien pyynnöstä.
Koulutusmateriaali on suunnattu alakoulun henkilökunnan kouluttamiseen, mutta sen käyttöä voi laajentaa myös muille lasten parissa työskenteleville ryhmille. Ehdotus tutkimusaiheeksi olisi selvittää, miten diabeetikkolapset itse ovat kokeneet saaneensa apua ja tukea koulussa sairautensa hoidossa.