Potilasruokailu, Kyselytutkimus Mikkelin keskussairaalalle
Lampinen, Suvi (2013)
Lampinen, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää potilaiden tyytyväisyys Mikkelin keskussairaalan potilas-ruokaan sekä ruokapalveluihin. Kysely on osa Living Labs –hanketta, jonka tavoitteena on Mikkelin kes-kussairaalan potilasruokailun asiakaslähtöinen kehittäminen niin, että potilaiden tyytyväisyys sairaalan ruokaan ja ruokapalveluihin lisääntyy sekä potilaat syövät aiempaa enemmän ja potilaiden ravitsemustila paranee. Opinnäytetyönä on asiakastyytyväisyyskysely, joka toteutettiin keskussairaalan osastoilla lounasaikaan 13.2.2013. Kyselyn otos oli 139 potilasta ja vastauksia saatiin 101 kappaletta. Vastaajista oli 45 naisia ja 56 miehiä, ja vastaajien ikäjakauma oli 2 – 92 vuotta.
Asiakastyytyväisyyskysely on kvantitatiivinen ja aineiston keruumenetelmänä oli kyselykaavake. Kysely toteutettiin kontrolloituna, jonka muoto on informoitu kysely. Analysoinnissa käytettiin apuna Webropol –sivustoa.
Potilasruokaan ja ruokapalveluihin oltiin tyytyväisiä, mutta esimerkiksi ruoan alhaisesta lämpötilasta ja suolan vähäisyydestä tuli joitakin moitteita sekä salaatin karkeudesta. Jälkiruoka-/ välipalatoiveena olivat raikkaat hedelmät. Tulosten mukaan päivän ruokalistasta tiedottaminen vaihteli osastojen välillä merkittävästi.
Johtopäätöksinä todettiin, että Mikkelin keskussairaalan tulisi keskittyä osastojen ja ruokakeskuksen väli-seen viestintään, jotta esimerkiksi potilaat saavat tiedon päivän ruokalistasta ja potilaiden ruokatoiveet menevät perille. Jälkiruokavalikoimaa voisi myös monipuolistaa ja potilaiden käytettävissä olevista mausteista tulisi tiedottaa itse potilaille.
Asiakastyytyväisyyskysely on kvantitatiivinen ja aineiston keruumenetelmänä oli kyselykaavake. Kysely toteutettiin kontrolloituna, jonka muoto on informoitu kysely. Analysoinnissa käytettiin apuna Webropol –sivustoa.
Potilasruokaan ja ruokapalveluihin oltiin tyytyväisiä, mutta esimerkiksi ruoan alhaisesta lämpötilasta ja suolan vähäisyydestä tuli joitakin moitteita sekä salaatin karkeudesta. Jälkiruoka-/ välipalatoiveena olivat raikkaat hedelmät. Tulosten mukaan päivän ruokalistasta tiedottaminen vaihteli osastojen välillä merkittävästi.
Johtopäätöksinä todettiin, että Mikkelin keskussairaalan tulisi keskittyä osastojen ja ruokakeskuksen väli-seen viestintään, jotta esimerkiksi potilaat saavat tiedon päivän ruokalistasta ja potilaiden ruokatoiveet menevät perille. Jälkiruokavalikoimaa voisi myös monipuolistaa ja potilaiden käytettävissä olevista mausteista tulisi tiedottaa itse potilaille.