Kaikki muuttuu, muuttuuko mikään? Katsaus Oulun ammattikorkeakoulun vetovoimaisuuteen tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäjänä opetuksessa
Tenno, Tiiu (2014)
Tenno, Tiiu
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221610
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen määrä ja saatavuus on puhutellut Oulun ammattikorkeakoulun opettajia monesti. Organisaatiomuutoksen kierteessä päällimmäiseksi nousivat opetuksen toteutustapoja tärkeämmät asiat. Yhteiskunnassamme tapahtuvat muutokset kuitenkin viittaavat siihen, että tietoverkkoja hyödyntävän opetuksen teema tulisi nostaa tarkasteltavaksi kiireisenä asiana. Voiko olla niin, että verkko-opetus on avain uuden organisaation menestykseen ja resurssien säästöön?
Opettajat, opiskelijat ja tukipalveluhenkilöstö ovat luoneet jokainen käsityksensä teknologiaa hyödyntävästä opetuksesta. Se tuo etuja ja haasteita. Vaihtoehtoja on tarjolla yhtä monta kuin toteuttajia. Mikä ratkaisu palvelisi parhaiten yksilöä ja sitä kautta yhteisöä? Oamkin tilanteeseen sovellettavaa tutkimustietoa on vähän, koska teknologia muuttuu ja joka ikinen ammattikorkeakoulu on omanlaisensa.
Trendit kuitenkin näyttävät, että luokka oppimisympäristönä on katoava ilmiö. Oppimisympäristö ja teknologia sulautuvat edistyksellisissä koulutusorganisaatioissa saumattomasti yhteen. Myös kontaktitapaamisissa hyödynnetään tehokkaasti teknologiaa. Erillistä verkko-opetuksen käsitettä ei tarvita, vaikka tässä vaiheessa se auttaa havainnollistamaan opetuksen toteutustapaan liittyvää muutosta.
Opettajat, opiskelijat ja tukipalveluhenkilöstö ovat luoneet jokainen käsityksensä teknologiaa hyödyntävästä opetuksesta. Se tuo etuja ja haasteita. Vaihtoehtoja on tarjolla yhtä monta kuin toteuttajia. Mikä ratkaisu palvelisi parhaiten yksilöä ja sitä kautta yhteisöä? Oamkin tilanteeseen sovellettavaa tutkimustietoa on vähän, koska teknologia muuttuu ja joka ikinen ammattikorkeakoulu on omanlaisensa.
Trendit kuitenkin näyttävät, että luokka oppimisympäristönä on katoava ilmiö. Oppimisympäristö ja teknologia sulautuvat edistyksellisissä koulutusorganisaatioissa saumattomasti yhteen. Myös kontaktitapaamisissa hyödynnetään tehokkaasti teknologiaa. Erillistä verkko-opetuksen käsitettä ei tarvita, vaikka tässä vaiheessa se auttaa havainnollistamaan opetuksen toteutustapaan liittyvää muutosta.