Kansainvälistymismahdollisuuksien kartoittaminen : Case Huoneistohotelli Marja
Thessler, Sanni; Huhtisaari, Elisa (2014)
Thessler, Sanni
Huhtisaari, Elisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404134229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404134229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Huoneistohotelli Marjan markkinointia Saksassa sekä kartoittaa yrityksen mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Huoneistohotelli Marja on Mikkelissä sijaitseva majoitusyritys, jonka liikeideana on tarjota kodinomaista palvelua. Työhön tehtiin kansainvälistymissuunnitelma, jossa pohdittiin yrityksen valmiuksia laajentaa markkinointia Saksaan SWOT-analyysin avulla. Osana kansainvälistymissuunnitelmaa suunniteltiin yritysesite suomen ja saksan kielellä. Lisäksi kartoitettiin mahdollisia yhteistyökumppaneita kohdemaassa ottamalla heihin yhteyttä sähköpostitse.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin erilaisia kvalitatiivisia menetelmiä. Kansainvälistymissuunnitelman pohjana käytettiin Huoneistohotelli Marjan omistajalle tekemiä haastatteluja. Työn teoriaosuudet kerättiin analyyttisellä tiedonkeruumenetelmällä.
Teoreettisen osuuden tuloksena oli analyysi Huoneistohotelli Marjan lähtökohdista Saksan markkinoille. Tuloksena oli myös painatusta vaille valmiiksi suunniteltu yritysesite, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa myös muissa markkinointikohteissa. Yhteistyökumppaneiden kartoituksen tulokset jäivät vähäisiksi heikon vastausmäärän vuoksi.
Konkreettiset tulokset näkyvät vasta, kun työn materiaali otetaan käyttöön osana markkinointia. Opinnäytetyön sisältö kattaa yhden osan laajassa markkinoinnin kokonaisuudessa. Tämä osa käynnistää johdonmukaisen markkinoinnin Saksassa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin erilaisia kvalitatiivisia menetelmiä. Kansainvälistymissuunnitelman pohjana käytettiin Huoneistohotelli Marjan omistajalle tekemiä haastatteluja. Työn teoriaosuudet kerättiin analyyttisellä tiedonkeruumenetelmällä.
Teoreettisen osuuden tuloksena oli analyysi Huoneistohotelli Marjan lähtökohdista Saksan markkinoille. Tuloksena oli myös painatusta vaille valmiiksi suunniteltu yritysesite, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa myös muissa markkinointikohteissa. Yhteistyökumppaneiden kartoituksen tulokset jäivät vähäisiksi heikon vastausmäärän vuoksi.
Konkreettiset tulokset näkyvät vasta, kun työn materiaali otetaan käyttöön osana markkinointia. Opinnäytetyön sisältö kattaa yhden osan laajassa markkinoinnin kokonaisuudessa. Tämä osa käynnistää johdonmukaisen markkinoinnin Saksassa.