Keuhkoembolia postoperatiivisena komplikaationa : simulaatioharjoitus suuntaavan vaiheen hoitotyön opiskelijoille
Njuguna, Teresa (2022)
Njuguna, Teresa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074666
Tiivistelmä
Perioperatiivisen potilaan hoidon viimeinen vaihe on postoperatiivinen hoito, jossa leikkauksesta toipuvaa potilasta tarkkaillaan, kunnes vitaalielintoiminnot ovat vakaalla tasolla. Hoitavan yksikön tulisi tarkkailla potilaan hengitystä, verenkiertoa, leikkaushaavaa, diureesia, pahoinvointia, ihon kuntoa, sekä hoitaa kipua. Postoperatiivisessa vaiheessa potilaan tilassa voi tulla äkillisiäkin muutoksia, ja erilaisia komplikaatioita. Osa postoperatiivisista komplikaatioista voivat olla jopa henkeä uhkaavia. Leikkauksesta toipuvan potilaan hoito edellyttää hoitajalta hyvää tietotaitoa, sekä kykyä reagoida tilanteisiin nopeasti.
Simulaatioharjoitusten tarkoituksena on mahdollistaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille turvalli-sia todenmukaisia tilanteita, joissa harjoitellaan ja haastetaan omaa osaamista. Simulointi perus-tuu todellisuuden matkimiseen todenmukaisessa ympäristössä. Simulaatio opetusmenetelmänä on käytössä kautta suomen eri ammattikorkeakouluissa, ja on käytössä Oulun ammattikorkea-koulun hoitotyön opetuksessa jo opintojen alusta alkaen.
Tässä opinnäytetyössä on suunniteltu simulaatioharjoitus Oulun ammattikorkeakoulun syventä-vän vaiheen hoitotyön opiskelijoille. Simulaatioharjoitus keskittyy keuhkoemboliaan postoperatii-visena komplikaationa, sen diagnostiikkaan ja hoitoon. Tavoitteena oli kehittää laadukas ja toimi-va simulaatioharjoitus Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Lyhyen aikavälin ta-voitteena on kehittää opettavainen ja laadukas simulaatioharjoitus Oulun ammattikorkeakoululle. Pitkän aikavälin tavoitteena on se, että simulaatioharjoitus voitaisiin sisällyttää opetukseen ja että simulaatioharjoituksessa olleet opiskelijat saavat syvällisempää tietoa potilaan postoperatiivises-ta hoidosta ja tarkkailusta, sekä keuhkoemboliasta postoperatiivisena komplikaationa. Hyödyn-saajina opinnäytetyössä ovat opintojaksolla olevat opiskelijat, jotka saavat hyödyn harjoituksesta välittömästi, sekä opinnäytetyön tekijä itse. Välillisiä hyödynsaajia ovat Oulun ammattikorkeakou-lun sosiaali- ja terveysalan yksikkö, sekä opettajat, koska valmis simulaatioharjoitus siirtyy hei-dän käyttöönsä.
Opinnäytetyössä on teoreettinen, ja toiminnallinen osuus. Teoreettisessa osuudessa syvennytään simulaatioharjoitteluun hoitotyön opetuksessa, perioperatiiviseen hoitoon, postoperatiiviseen tark-kailuun ja keuhkoemboliaan. Toiminnallinen osuus avaa simulaatioharjoitteen tekemistä projektina ja sen työmenetelmää.
Simulaatioharjoitusten tarkoituksena on mahdollistaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille turvalli-sia todenmukaisia tilanteita, joissa harjoitellaan ja haastetaan omaa osaamista. Simulointi perus-tuu todellisuuden matkimiseen todenmukaisessa ympäristössä. Simulaatio opetusmenetelmänä on käytössä kautta suomen eri ammattikorkeakouluissa, ja on käytössä Oulun ammattikorkea-koulun hoitotyön opetuksessa jo opintojen alusta alkaen.
Tässä opinnäytetyössä on suunniteltu simulaatioharjoitus Oulun ammattikorkeakoulun syventä-vän vaiheen hoitotyön opiskelijoille. Simulaatioharjoitus keskittyy keuhkoemboliaan postoperatii-visena komplikaationa, sen diagnostiikkaan ja hoitoon. Tavoitteena oli kehittää laadukas ja toimi-va simulaatioharjoitus Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Lyhyen aikavälin ta-voitteena on kehittää opettavainen ja laadukas simulaatioharjoitus Oulun ammattikorkeakoululle. Pitkän aikavälin tavoitteena on se, että simulaatioharjoitus voitaisiin sisällyttää opetukseen ja että simulaatioharjoituksessa olleet opiskelijat saavat syvällisempää tietoa potilaan postoperatiivises-ta hoidosta ja tarkkailusta, sekä keuhkoemboliasta postoperatiivisena komplikaationa. Hyödyn-saajina opinnäytetyössä ovat opintojaksolla olevat opiskelijat, jotka saavat hyödyn harjoituksesta välittömästi, sekä opinnäytetyön tekijä itse. Välillisiä hyödynsaajia ovat Oulun ammattikorkeakou-lun sosiaali- ja terveysalan yksikkö, sekä opettajat, koska valmis simulaatioharjoitus siirtyy hei-dän käyttöönsä.
Opinnäytetyössä on teoreettinen, ja toiminnallinen osuus. Teoreettisessa osuudessa syvennytään simulaatioharjoitteluun hoitotyön opetuksessa, perioperatiiviseen hoitoon, postoperatiiviseen tark-kailuun ja keuhkoemboliaan. Toiminnallinen osuus avaa simulaatioharjoitteen tekemistä projektina ja sen työmenetelmää.