Samband mellan barns fysiska aktivitet och hyperaktivitet/ADHD i åldern 4-6 år : En litteraturstudie
Granfors, Carolina (2014)
Granfors, Carolina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014

Creative Commons Attribution 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312795
Tiivistelmä
Fysisk aktivitet är en central del av barnets utveckling. Utvecklingen för barn med ADHD kan se annorlunda ut, sociala, motoriska och kommunikations svårigheter är vanliga. Kognitiv- och social terapi är känt men jag vill veta vilken effekt fysisk aktivitet kan ha. Syftet med denna undersökning är därför att ta reda på den fysiska aktivitetens inverkan och påverkan för barn med ADHD. Frågeställningen lyder "Hurudana samband finns mellan fysisk aktivitet och barn med ADHD i åldern 4-6 år?" Undersökningen är en kvalitativ litteraturstudie med Katie Erikssons hälsomodell sundhet, friskhet och välbefinnande som teoretisk referensram. Resultatet från 11 forskningar har analyserats med en induktiv innehållsanalys och kopplats till den teoretiska referensramen. Forskningarna är publicerade mellan 2004-2014. Resultatet visar att det finns många positiva samband mellan barns fysiska aktivitet och ADHD. Hjärnstimulansen ökar, koncentrationen, impulskontroll, socialförmåga och beteende förbättras. Familjedynamiken förbättras med fysisk aktivitet och sjukdomar kan förhindras. Fysisk aktivitet i gröna utomhusmiljöer ger den bästa utvecklingen liksom strukturerade lekar som involverar hämmande kontroll, arbetsminne, fysisk träning och motorisk kontroll. Hinder för utövandet av fysisk aktivitet är brist på passande aktivitet, skaderisk och tids-brist. Lämplig, strukturerad fysisk aktivitet i säkra miljöer bör tillämpas i samhället eftersom fysisk aktivitet påverkar barnets helhetshälsa, minskar symptom och kan reducera medicinanvändningen. Arbetets uppdragsgivare är Barnavårdsföreningen, de kommer att få ett exempel av arbetet så att både föräldrar och personal kan läsa resultaten. Det är inte klart vad eller om något konkret kommer att göra med resultatet. Physical activity is central in children´s development. Development for children with ADHD is different, they´ve got difficulties with social, motor and communicating skills. Cognitive- and social therapy is common but I want to know the effects of physical activity. The aim is to investigate how physical activity affects children with ADHD and the question is "What kind of relationships are between physical activity and ADHD children aged 4-6?" Katie Eriksson´s health theory sundhet, friskhet and välbefinnande is used. The work is a qualitative literature review analyzed by an inductive content analyze. The result of 11 scientific articles are applied to the analyze method and to the health theory. The scientific articles are published 2004-2014. The results of articles show that there are many positive factors between physical activity and ADHD children. Brain stimulation is increased, concentration, impulse control, social and behavior skills are improved. Family dynamic is increased and physical activity prevents diseases. When physical activity is done in green outdoor environments it has most positive effects. Structured games including inhibitory control, working memory, physical exercise and motor control, are the best choice thinking of children´s development. Obstacles to physical activity are lack of suitable activity, risk of injury and parent´s lack of time. Suitable, structured physical activity in safe environment should be applied in the society. Since physical activity affects children´s whole health, it increase symptoms and can reduce use of medication. This work is commissioned by Barnavårdsföreningen, they´ll get an example so both parents and professions can read the result. It´s not clear yet what or if they´re going to do something practical with this work.