Sähköradan syöttöasemien kunnossapidon ohjeistuksen kehittäminen
Lehtosaari, Marko (2023)
Lehtosaari, Marko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811679
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Väyläviraston sähköasemien kunnossapito-ohjeiden nykytilaa vertaamalla nykyisiä ohjeita valmistajien ohjeisiin ja antaa vertailun pohjalta suosituksia uusien ohjeiden laadintaan ja yleisesti kunnossapidon toiminnan kehittämiseen.
Vertailussa oli mukana Ratahallintokeskuksen julkaisema Ratatekniset määräykset ja ohjeet osa 5, sähköistetty rata (RAMO 5) sähköradan kytkinasemien kunnossapidon osalta sekä laitevalmistajien kunnossapito-ohjeet.
RAMO 5 -ohjeessa on paljon eroja valmistajien kunnossapidon ohjeisiin verrattuna. Erilaisia tarkastuksia on pääasiassa valmistajan suosituksia enemmän ja tarkastuksille ei ole ohjeessa selkeitä raportointi- tai toimenpiderajoja. Päämuuntajan kunnossapidon erot ovat merkittäviä, esimerkiksi öljyanalyysin ja perushuollon osalta RAMO 5 ohje poikkeaa huomattavasti muuntajan valmistajan suosituksista. Myös käämikytkimen ohjeissa on merkittäviä eroja. Kaikkia valmistajan ohjeita ei löytynyt ja kokonaisuudessaan valmistajan ohjeet oli huonosti arkistoitu.
Väyläviraston syöttöasemien uuden kunnossapito-ohjeen laatimisessa tulee huomioida sähköturvallisuuden lisäksi mittaustekniikan mahdollisuudet, kunnossapitostrategiat, laitteiden vikaantumistiedot ja valmistajien suositukset. Ohjeen laatimisessa on tarpeen olla riittävästi laaja-alaista osaamista, myös luotettavuustekniikasta. Laitevalmistajien dokumenttien hallintaa tulee Väylävirastossa kehittää, jotta ne olisivat eri tilanteissa paremmin kunnossapidon käytettävissä.
Vertailussa oli mukana Ratahallintokeskuksen julkaisema Ratatekniset määräykset ja ohjeet osa 5, sähköistetty rata (RAMO 5) sähköradan kytkinasemien kunnossapidon osalta sekä laitevalmistajien kunnossapito-ohjeet.
RAMO 5 -ohjeessa on paljon eroja valmistajien kunnossapidon ohjeisiin verrattuna. Erilaisia tarkastuksia on pääasiassa valmistajan suosituksia enemmän ja tarkastuksille ei ole ohjeessa selkeitä raportointi- tai toimenpiderajoja. Päämuuntajan kunnossapidon erot ovat merkittäviä, esimerkiksi öljyanalyysin ja perushuollon osalta RAMO 5 ohje poikkeaa huomattavasti muuntajan valmistajan suosituksista. Myös käämikytkimen ohjeissa on merkittäviä eroja. Kaikkia valmistajan ohjeita ei löytynyt ja kokonaisuudessaan valmistajan ohjeet oli huonosti arkistoitu.
Väyläviraston syöttöasemien uuden kunnossapito-ohjeen laatimisessa tulee huomioida sähköturvallisuuden lisäksi mittaustekniikan mahdollisuudet, kunnossapitostrategiat, laitteiden vikaantumistiedot ja valmistajien suositukset. Ohjeen laatimisessa on tarpeen olla riittävästi laaja-alaista osaamista, myös luotettavuustekniikasta. Laitevalmistajien dokumenttien hallintaa tulee Väylävirastossa kehittää, jotta ne olisivat eri tilanteissa paremmin kunnossapidon käytettävissä.